Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik rekening houden met mijn grafische kaart en mijn monitor wanneer ik monitorcalibratiehardware koop?

Ik wil hardware kopen waarmee ik mijn monitor kan calibreren - zie http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.243921 .

Moet ik bij het kiezen van zulke hardware rekening houden met de grafische kaart en het type monitor?
--  Grafische kaart: NVidia GeForce 8500 GT
--  Monitor: Eizo FlexScan S2100

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Eizo monitoren zijn hele goede monitoren vor grafisch werk. Soms zit daar ook al een calibratietool bij (hardwarematig).

De grafische kaart maakt volgens mij niet zoveel uit voor fotografie. Eerder voor films of spelletjes. Maar voor fotografie is het een stilstaand beeld.

Het type monitorscherm moet met de technologie van PVA zijn gemaakt. Eizo had tot voor kort als enige de technologie. Je hebt een hoog contrast nodig om het zwart goed diep zwart te kunnen krijgen.
Ook moet je voor een goede kleurbeoordeling recht voor het beeldscherm staan. Ook Eizo maakt hiervoor goede beeldschermen.

Volgens mij zit je gebakken. Heb je wel een zonnescherm voor je beeldscherm?

Als je afdrukken beoordeeld is er een verschil tussen daglicht, bewolkt en kunstlicht. Net zoals kunstlicht een zweem heeft, krijg je dit ook als je foto's beoordeeld voor kleurechtheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing