Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe zit het met dual-core?

als ik een dualcore prosessor van 3 ghz heb, heb ik dan een totaal van 6 ghz?
of bij een 12-core van 2 ghz, 24 ghz?
alvas bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat ik het nog niet voorbij heb zien komen zal ik er nog iets over uitleggen. Twee maal drie is geen zes in dit geval, zoals anderen hiervoor al zeiden.

Deze waardes mag je niet bij elkaar optellen omdat er programma's zijn die geen gebruik kunnen maken van 2 of meer cores tegelijk. In dat geval zal een berekening net zolang duren als op een "singlecore" 3ghz processor. Als een programma echter perfect gebruik kan maken van de 2 cores zou je "dualcore 3ghz" ongeveer even snel klaar zijn als een gelijkwaardige 6ghz "singlecore".

Het kan ook nog voorkomen dat je 2 losse programma's tegelijkertijd laat werken, als deze allebei precies 100% gebruik maken van de cores waar ze op draaien dan zou je ook zo'n beetje net zo snel klaar zijn als een gelijkwaardige 6ghz processor.

Er zijn programma's/berekeningen welke heel lastig of zelfs helemaal niet over meerdere cores te verdelen zijn. Aan de andere kant zijn er bepaalde bewerkingen die heel veel baat hebben bij meerder cores, videobewerking bijvoorbeeld.

Hoe dan ook zeg je nooit en te nimmer ik heb eigenlijk een 6Ghz processor als je een dualcore 3Ghz processor hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb zelf een quattro die opgesplitst is 4 deeltjes. In jouw geval (zeker mooi voor games) is het opgedeeld in tweeeen. Lekker snel. Mijn voordeel is dat je meerdere progromma's kan openen zonder al te veel tijdverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt nu 6 ghz!!
bij 12 core van 2 ghz indd 24 ghz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een simpel rekensommetje is net als 1+1=2

Dan 3 Ghz + 3Ghz = 6 Ghz

Echter mag je niet zeggen dat je een 6Ghz processor hebt.

Als je met twee auto's 100 Km/u naast elkaar rijdt mag je ook niet zeggen dat jullie 200Km/u reden.

De juiste omschrijving van jouw processor is dat je een processor van 2 Cores die op 3Ghz lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 3Ghz dualcore staat NIET gelijk aan 6Ghz!! Dit wil alleen zeggen dat die 3ghz wordt verdeeld over 2 cores. Bij een quadcore wordt het rekenvermogen verdeeld over 4 cores. Een CPU met een rekenvermogen van >6Ghz is voorlopig alleen mogelijk met zwaar overgeclockte, dure processors. Deze vereisen ook extreme koeling en worden als sport overgeclockt door tweakers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet zomaar de snelheid van de cores bij elkaar optellen hoor.
2 auto's die 220 kunnen rijden, kunnen samen ook niet 440.

Die cores werken gewoon op 1 snelheid, en de threads worden verdeeld over beide core's, en die snelheid is eigenlijk ook helemaal niet zo van belang, de IPC is belangrijk, en die bij deze processoren een stuk hoger dan de Pentiums, die weer trager zijn dan de AMD's.

Maar, de totale combinatie maakt de snelheid, niet alleen die gigahertz'tjes van de processor waar iedereen zich blind op staart.

Hoe meer cores, hoe sneller de CPU kan rekenen.. cores x GHZ gaat NIET op... 4x 3GHZ is GEEN 12GHZ, maar gewoon 3GHZ

meer cores kunnen sneller rekenen, de hoeveelheid data wordt (waar nodig) verspreid over de aanwezige cores.

Voor een internetpagina zal er maar 1 core gebruikt worden, maar open je bijvoorbeeld Photoshop dan zullen er meerdere worden aangesproken... onder het motto "vele handen maken licht werk"

Een tafel is ook lichter als je hem beurt met 2 man, en je kunt er langer mee lopen omdat ie lichter aanvoelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing