Wat kan de oorzaak zijn van de instabiliteit van mijn computer?
Ik ben op zoek naar de mogelijke oorzaak van mijn computerprobleem.
Hoofdsymptoom:
Ongeveer drie minuten na het starten van Windows loopt de computer vast. Zelfs de muispijl beweegt niet meer. Meestal volgt na enkele seconden een spontane harde herstart. Na zo'n herstart kan ik soms meteen door, maar soms lijkt het bootproces te hangen op de harde schijf of de DVD-speler.
ALS ik eenmaal vijf minuten of langer in Windows ben, is het systeem zo stabiel als een rots. Voor het zover is, moet ik soms meerdere keren booten.
Bijsymptoom 1:
Na zo'n spontane herstart komt Windows met het scherm met de diverse Safe Modes. Als ik daarin wat rondwandel tussen de opties, gewoon met de pijltjestoetsen, hangt het systeem soms op dat moment al. Ik kan een tijdje rondwandelen, daarna hangt het systeem. Control-Alt-Del werkt dan nog wel.
Bijsymptoom 2:
Ik heb ook eens het BIOS-scherm opgeroepen na zo'n spontane herstart. Daar gebeurde hetzelfde: plotseling werkt navigatie via de pijltjestoetsen niet meer. Ook Esc en F10 werken niet meer. Control-Alt-Del werkt nog wel.
Bijsymptoom 3:
Een heel enkele keer kom ik na het starten (spontaan, of na het veranderen van de BIOS-instellingen) niet verder dan een zwart scherm. Eén keer klonken meerdere heel korte piepjes snel achter elkaar; een andere keer klonk één lange piep, gevolgd door vier of vijf snelle korte piepjes.
(Nog wat extra informatie staat in de reactie.)
Hoe kom ik erachter wat de oorzaak is?
Ik heb Windows een RAM-test laten doen. Windows herstart dan en test het RAM. De eenvoudige RAM-test zag geen problemen. De uitgebreide RAM-test (die vele, vele uren duurt) meldde tijdens de test dat er problemen waren gevonden, en dat ik een rapport zou krijgen zodra de test zou zijn afgelopen en Windows zou zijn gestart. Ik heb echter geen rapport gekregen, en ik kan ook in de logs en in de event log niets vinden. Gegeven 2:
De beschreven problemen begonnen begin dit jaar. Ik gaf eerst de harde schijf de schuld. Nadat Windows meldde dat de schijf binnen 24 uur zou falen, en de SMART inderdaad hoge foutaantallen (relocated sectors) aangaf, heb ik de harde schijf vervangen. De startproblemen zijn echter gebleven, en ze worden geleidelijk aan erger.
Vcore: 1,320 V
3.3V: 3,232 V
5V: 5,017 V
12V: 12,196 V Het wijkt allemaal net iets af - ik heb geen idee of deze voltages nog binnen de marges vallen. En wat Vcore zou moeten zijn weet ik al helemaal niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.