Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is kabel CAT5E te gebruiken voor een intern netwerk dat draadloos moet vervangen?

Deze kabel ligt er nog en is eerder gebruikt voor ISDN.
Tekst die op de kabel staat is:
shunsheng e213738 2p 24awg utp cmr

c
      cat5e

Deze kabel blijkt niet te gebruiken omdat ik 8 aders nodig heb

Laatste bevinding is dat voor ethernet 4 aderrs voldoende is. Hoe aan te sluiten met 4 aders?

Volgens mij beantwoor dit schema een heleboel vragen;
      http://robbert.bdorp.com/techniek/rptechniek_aansluitschema.pdf
      Moet ik nog verder bekijken

Verwijderde gebruiker
      15 jaar geleden
      in: Hardware
      1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja hoor, dit is prima geschikt voor ethernet-netwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik ook Cat5e. Veel langer dan officieel toegestaan: 25 meter. Werkt prima.

Cat5e werkt in ieder geval tot 100 Mbit/s. Ik ken mensen die thuis een Gbit/s-netwerk over Cat5e draaien, zonder problemen - maar bij hun is de lengte beperkt tot zo'n tien meter.

Je kunt het iig proberen, en alsnog andere kabel kopen als het bij jou niet blijkt te werken (bijv. door beschadigde kabel).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh? Van mijn Internetprovider mocht ik tot 10 meter gaan (tussen ISRA-punt en modem). Hoe dan ook, twee lijnen door dezelfde vieraderige Cat5e-kabel werkt prima, ook met 25 meter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad 100 meter, heb onlangs succesvol 111 meter gemaakt, ik kon geen enkel verlies meten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar de kabel tussen de modem en het ISRA punt is geen Cat5e! ;)
AWM
15 jaar geleden
In de praktijk kun je over veel langere afstanden werken met 1Gb dan 10 meter op CAT5E.
Luister niet naar de anderen, maar naar mij :)
Wat je daar hebt liggen, is helaas niet bruikbaar voor en ethernet netwerkje. Het is CAT5 kabel met 2 aderpaartjes, speciaal gemaakt voor ISDN-achtige toepassingen. Je ziet dat ook aan de '2p' in de benaming.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt !
Er zitten idd maar 4 draadjes in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu hoor ik weer dat het ook met 4 draden ethernet goed werkt: zie andere vraag over aansluiten connector J45. Welke kleuren moeten minimaal aangesloten zijn?
De kabel die aan mijn modem zit en naar de router gaat heeft denk ik ook maar vier aders en dat is toch ethernet !?
ISDN heeft een andere draadjes volgorde! Als je het officieel doet. Controleer daarom even of de connectors de juiste kleuren aangeven welke bij CAT5E horen.

Meten is weten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding