Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt hier met Grootte/Grootte op schijf bedoeld, en wat is nu de werkelijk grootte?

Windows verkenner. Geeft vaak dit soort verschillende grootten aan, maar nu is het me werkelijk te beu. Onder eigenschappen van een folder van wat videos van archive.org (torrent van een musical geloof ik) is de ene grootte 18 GB en de andere boven de 40 GB. kan me niet voorstellen dat hier het ene om GiB en het andere om GB gaat, wat normaal gesproken toch niet om het dubbele in verschil in grootte gaat. Het gaat overigens om geloof ik maar zo n 20 bestanden.

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Grootte in Windows Verkenner verwijst meestal naar de hoeveelheid schijfruimte die de bestanden in beslag nemen. Dit kan verschillen tussen de werkelijke grootte van de bestanden en de grootte op schijf door verschillende redenen zoals bestandssysteemfragmentatie of hoe bestanden zijn opgeslagen.

Als je bijvoorbeeld een map met video's hebt, kan de totale grootte van de losse bestanden soms kleiner of groter lijken door hoe ze zijn gecomprimeerd of opgeslagen. Bovendien kunnen verborgen bestanden ook invloed hebben op deze cijfers, waardoor ze aanzienlijk kunnen verschillen.

Een ander punt om rekening mee te houden is dat Windows soms een schatting geeft van de grootte in GB en GiB. Daardoor kunnen de cijfers die je ziet een beetje misleidend zijn. Maar meer dan het dubbele verschil lijkt inderdaad niet logisch.

Wie heeft ervaring met dit soort grootteverschillen? Hebben jullie tips over hoe je het beste kunt om gaan met dergelijke verwarrende opslagmetingen?
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing