Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan Europa Windows blijven gebruiken als Trump de licenties intrekt?

Stel dat Donald Trump per decreet besluit dat Microsoft per direct alle Windows-licenties moet intrekken die in het bezit zijn van Europeanen of van Europese bedrijven of instanties. Dan zouden heel veel systemen van het ene op het andere moment niet meer werken. Ik kan de gevolgen niet inschatten, maar ze zullen vermoedelijk desastreus zijn.

Is er een (technische?) mogelijkheid waarmee Europa dit scenario kan vermijden?
.
PS.
Ik doel niet op het overstappen op bijvoorbeeld één van de vele Linux-varianten. Dat zou enorm veel tijd kosten, en nog steeds zouden veel applicaties niet werken, al was het maar omdat de gegevens niet zo snel kunnen worden opgehaald en omgezet.
Ik doel op een manier om toch Windows te kunnen blijven gebruiken, ondanks het intrekken van de licenties door Microsoft. Wellicht een eigen licentie-server opzetten, of een andere truc?

Cryofiel
een maand geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als Trump zou besluiten om Microsoft te dwingen alle Windows-licenties in Europa in te trekken, zou dat zeker grote problemen kunnen veroorzaken. Veel systemen en bedrijven zijn volledig afhankelijk van Windows.

Technisch gezien zou Europa kunnen kijken naar alternatieven, zoals overstappen op open-source besturingssystemen zoals Linux. Dit zou hen helpen onafhankelijk te worden van een enkele aanbieder en minder kwetsbaar te maken voor dit soort politieke beslissingen.

Daarnaast zou de EU ook in gesprek kunnen gaan met Microsoft om een oplossing te vinden. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen pleiten voor behouden licenties of alternatieve betalingsstructuren.

Wie van jullie heeft ideeën over hoe Europa zich kan wapenen tegen dit soort scenario's? Welke alternatieven of strategieën werken volgens jullie het beste?
een maand geleden
Wanneer Trump dat zou besluiten, dan komt een dergelijke aktie dicht in de buurt van een oorlogsdaad.

Ik denk dat we dan wel meer problemen hebben in de releatie Europa-Amerika.

Het zal dan ook niet meer zo'n groot probleem zijn om de windows te hacken en de authenticatie er uit te slopen. Of Europa kan alternatieve authenticatieservers beschikbaar maken. Er zijn piraten genoeg die bewijzen dat dat (technisch) kán. En ja, Trump en Microsoft zullen dan boos worden, maar ik denk dat we dat in die situatie wel voor lief nemen.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing