Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn (volle) pc formatteren zonder bijgeleverde windows 10 dvd?

Het is echt nodig om mijn pc eens na 5 jaar weer eens te formatteren.
Echter, ik heb mijn computer in de winkel gekocht, waar standaard al windows 10 erop zat.
Bij mijn vorige pc kreeg ik nog netjes een cd van windows xp erbij geleverd, maar bij deze niet.
Is mijn pc te formatteren of moet ik alsnog weer een nieuwe dvd van windows 10 gaan kopen>

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je de productcode niet meer hebt: volgens Microsoft is het toegestaan om dezelfde Windows-editie opnieuw op dezelfde computer te installeren zonder een productsleutel in te voeren als Windows 10 op die pc is geactiveerd.
Je kunt de productcode van Windows 10 ook in het register vinden bij: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Bij mij staat deze in: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DefaultProductKey2
Ik verwachtte dat deze versleuteld zou zijn, maar dat bleek niet het geval.
Zie ook: https://www.passfab.com/product-key/find-windows-10-product-key-in-registry.html

Bewaar alle belangrijke data op usb-stick o.i.d.
Maak een opstart dvd of usb-stick:
Via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 OF open via het configuratiescherm, onderdeel 'Herstel' de optie 'Een herstelstation maken' en activeer de optie 'Maak een back-up van de systeembestanden naar het herstelstation'. Plaats een USB-stick van 8 GB of meer (naar gelang de benodigde grootte) en klik op de knop Volgende om de recoverypartitie naar de USB-stick weg te schrijven.

Formatteer de harde schijf en installeer Windows 10 opnieuw.
SimonV
4 jaar geleden
simpelweg via Windows toets + i -> bijwerken en beveiliging -> Systeemherstel -> onder deze pc opnieuw instellen op 'aan de slag' klikken en instructies volgen. Productcode heb je doorgaans niet meer nodig bij een computer waar Windows 10 al op staat. De code wordt namelijk automatisch van de BIOS chip gehaald
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing