Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe zet ik mijn computerlicht donkerder?

Op mijn Windows 7 pc is mijn beeldscherm in de avond te fel, hoe kan ik dit donkerder zetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Onderaan je monitor zitten verschillende drukknopjes.
Bij mijn beeldscherm heb ik er 4 links van het aan/uit lichtje. Eentje is aan/uit knop daarnaast 3 waarmee je de felheid van het licht kan veranderen. Het is even uitzoeken, maar het lukt je wel. Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat gaat met de Fn-toetsen. Je klikt eerst linksonder op de knop waar in het rood Fn op staat, en dan toets je daarbíj in waar op de andere toetsen met rode tekentjes een zonnetje met een pijltje naar beneden staat. (En de toets met het pijltje naar boven gebruik je de volgende keer om het scherm weer helderder te maken).
------------------------------------------------------------------------------
En een andere manier, iets omslachtiger, is door via de Instellingen die van het Beeldscherm op te zoeken en daar het schuifje van de Helderheid naar links te verplaatsen.
Toegevoegd op 09 juni 2018 21:08: tekst
6 jaar geleden
Als je een laptop hebt kan dat met de FN toets of via Energiebeheer:

1
Klik op Energiebeheer in het Systeemvak. Dit pictogram ziet eruit als een batterij. Of druk op de Windowstoets en tik Energiebeheer in.
2
Klik op de link 'Helderheid van beeldscherm instellen'. Hiermee open je het venster van Energiebeheer.
Klik hier als je niet over deze optie beschikt wanneer je op de knop Energiebeheer klikt.
3
Gebruik de schuifregelaar onderaan. Dit zal de helderheid van je scherm aanpassen.

Met een desktop en een extern scherm

Je monitor heeft hardware knoppen voor helderheid, of je kan in het menu van je monitor de instelling brightness/helderheid verlagen.
Je kan ook een los stukje software gebruiken zoals https://justgetflux.com/ of je kan de helderheid van in de software/driver van je videokaart regelen.
---
!!! Veel oplossingen werken alleen op een laptop, ook diegenen die via Windowsinstellingen verlopen. Als je PC zegt lijkt dat te gaan over een desktop !!!
Toegevoegd op 10 juni 2018 09:07: tekst
6 jaar geleden
Zoals de eerdere antwoorders al aangaven, zijn er meerdere manieren om de helderheid van je beeldscherm aan te passen. De meeste zijn afhankelijk van wat je hardware is (laptop of desktop, indeling van je toetsenbord e.d.).
Wat altijd werkt is het volgende:
Je gaat naar je startmenu en kiest aan de rechterkant (in de donkerblauwe balk) voor "configuratiescherm".
Vervolgens kies je in het rechter rijtje voor "Vormgeving en persoonlijke instellingen". Je kiest dan "beeldscherm" en komt vervolgens in een scherm, waarbij je alle beeldscherminstellingen kunt wijzigen. De derde optie, aan de linkerkant, is "Helderheid aanpassen".
Plaatje bij antwoord
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing