Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik met een oude Windows 7 activatiesleutel een clean installatie van Windows 10 activeren?

Op dit moment heb ik een laptop waar vroeger Windows 7 Home Premium op stond. Dat heb ik gratis geüpgraded naar Windows 10.
Ik heb een nieuwe desktop PC besteld zonder OS (geldbesparing).
Met de Media Creation Tool heb ik een Windows 10 installatiebestand op een USB stick gezet zodat ik Windows 10 kan installeren op mijn nieuwe PC.

Op dit moment staat er een Windows 7 key (OEM) op de achterkant van mijn laptop en ik heb een key voor Windows 10 Home (daarmee is mijn computer nu geactiveerd).
Kan ik een van deze sleutels gebruiken om Windows 10 Home te activeren op mijn toekomstige PC, of is het handiger om mijn hardeschijf te klonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is goed om te weten dat een OEM-licentie niet overdraagbaar is, en dat je deze dus niet op een andere PC kan gebruiken. Daarnaast kun je een licentie slechts op 1 pc tegelijkertijd installeren. Harde schijf klonen is dus geen optie, want daarmee behoud je de licentie niet, tenzij je de harde schijf in dezelfde PC gebruikt. Een licentie wordt namelijk aan het moederbord gekoppeld.

Wat je dus wel kan doen, is Windows 10 op je laptop activeren met de OEM-licentiecode die onder op je laptop staat, en daarna je kan je je los gekochte licentie voor Windows 10 Home op je nieuwe computer gebruiken (Mits dit een Retail (Consumenten)-licentie is. Als dit ook een OEM-licentie is, kun je deze ook niet gebruiken. Deze is dan namelijk al een keer gebruikt en is daarbij aan je moederbord gekoppeld. Bij Retail-licenties is dit niet het geval, en kun je de code hergebruiken, mits je deze niet al in gebruik hebt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing