Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stel ik de bios in zodat ik mijn ssd kaart als bootdisk krijg?

Na een fout in Windows 7 heb ik deze opnieuw geinstalleerd, maar nu start hij niet normaal meer op. Alleen als ik via de bios aangeef om de ssd card op te starten gaat de opstartprocedure goed. Dit moet ik toch kunnen aanpassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is vreemd. Normaliter is dat voldoende. Staat na een herstart het BIOS anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is overigens SSD. SSD-card is verwarrend met SD-card. Ik neem aan dat je over een SSD spreekt en niet een SD-kaartje (zou kunnen theoretisch). Waarnaar toe probeert je PC op te starten als je niet de SSD aanwijst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet die volgorde in de BIOS aanpassen, dus ssd helemaal aan top EN dan moet je DIE setup saven met F10 (save changes and exit), dan moet die gewoon ALTIJD via de ssd opstarten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet dus niet de knop "boot manager/opstartkeuze" drukken maar "change bios settings"!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel, ik heb de bios opgestart met Del. Hierin ziet het besturingssysteem alleen de cd rom en mijn harde schijf. Dus geen SSD. Maar in verkenner staan alle partities van de harde schijf, de cd rom speler en de SDD. Waar gaat het nu dan fout?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je ergens anders in het BIOS kijken, daar staan alle HDD's. Ik heb dat ook. 1 rijtje met alle mogelijke apparaten en een apart rijtje met HDD's en SSD's. Als je dan het HDD rijtje verandert, komt automtisch de SSD ipv de HDD staan in het rijtje met de cdrom. Nog even een keer door je BIOS heen struinen. Een andere mogelijkheid kan zijn dat je een instelling al AHCI moet veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr. Tomaat, je bent geweldig en het werkt weer naar behoren. BEDANKT !!!!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hoe de BIOS uitziet verschilt per moederbord, maar er zal denk ik ergens Boot Priority of iets soortgelijks staan. Dan zul je hoogstwaarschijnlijk een lijstje krijgen met de drives die je kunt gebruiken. In dit lijstje staan alle opslagmedia die met je computer zijn verbonden, dus USB sticks, CD/DVD/Blu-Ray lezers, harde schijven en dus ook SSD's. Als je de SSD waar het besturingssysteem op is geïnstalleerd boven in het rijtje van Boot Priority zet zou het moeten werken.
Tip: vergeet niet op te slaan voor je uit de BIOS gaat en je de computer opnieuw opstart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding