Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe moet de windows op 2 hdd's zetten zodat de invormatie op bijde schijven zetten?

ik heb me laten vertellen dat je Windows voor de ene helft op een harde schijf kan zetten en de andere helft op de andere harde schijf zodat ze samen werken om zo een hogere snelheden te bereiken.

ik heb 2 wd-bleu van elk 320Gb en wil dit doen zodat ik geen ssd hoef te kopen

Toegevoegd na 56 seconden:
(mijn vraag is dus hoe dit moet)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
937

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan inderdaad met RAID-0 aan de slag. Andere varianten op RAID vindt ik voor een gewone desktop-pc zinloos. Je hebt namelijk toch een backup van je gegevens (en een RAID vervangt geen backup!!) als het goed is, dus waarom zou je je zorgen maken dat de kans dat je schijf uitvalt verdubbelt? RAID 5 voor een homeserver o.i.d. zou je nog kunnen overwegen.

Als je geen RAID-controller hebt (maar kijk eens, misschien zit ie geïntegreerd in je mobo) kan de aanschaf soms duur uitvallen alhoewel dat voor een RAID-0 misschien nog meevalt.

Softwarematig kan met linux en dat biedt eigenlijk tal van voordelen, maar ik weet niet of het ook met windows mogelijk is.

Maar wat jij beschrijft kan je ook een heel klein beetje zonder RAID.

Windows kan je namelijk niet over 2 harddisks scheiden maar je data wel. Als je die data op een slimme manier over beide harddisks verdeelt, kan dat soms meer prestatiewinst opleveren dan RAID-0.

Want eerlijk gezegd: als het je te doen is om geen ssd aan te schaffen dan heb je weinig aan RAID-0, de prestatiewinst blijft namelijk nog steeds ver achter op die van een ssd omdat je nog steeds met 2 tragere schijven met bewegende koppen zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt een beetje anders, jij schetst een RAID configuratie die uit meerdere disks bestaat. Je kunt niet zomaar Windows splitsen op twee helften van twee schijven zodat performance verdubbelt. Veel moederborden hebben een on-board RAID(Redundant Array Independant/Inexpensive Disks) controller waar je twee of meerdere identieke harddisks kunt aansluiten in RAID0. RAID0 wil zeggen ‘striped’ zoiets als de capaciteit van de schijf bij elkaar opgeteld en de performance(mits een goeie controller) ook. Maar hier schuilt een gevaar, namelijk één disk defect alles kwijt….dus velen kiezen voor RAID0+1 met 4 harddisken(gestriped en gespiegeld)

Dus wat je wilt kan, mits je in bezit bent van een RAID controller....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een raid controller?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb trouwens een Dell optiplex 780 waar ik hem op wil zetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou ik dit niet kunnen doen zonder een raid controller? maar gewoon software matig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je hebt ook wel softwarematige RAID-controllers, maar die hebben een nadeel: slechte performance.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Softwarematig zou ik niet aanraden, je hebt een heel beperkte set recovery middelen, immers je OS verzorgt de RAID maar als Windows corrupt is en niet meer opstart waarmee recover je dan?? RAID(eenvoudige) zijn niet duur waarmee je een hoop ellende bespaart blijft....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding