Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik oude games weer bruikbaar?

Ik heb een aantal oude games, die bijvoorbeeld draaiden op Windows XP. Maar helaas, op de nieuwere systemen (nu Windows 7) doen ze het niet. Hoe kan ik deze alsnog werkend krijgen? Bestaan er programma's die een oudere versie van windows nabootsen, waardoor deze oudere games weer bruikbaar zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Het betreft 64 bit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet je per game bekijken. Tik in op google: {naam game} xp windows 7. Soms staan er dan oplossingen. Soms is het onbegonnen werk.
SimonV
10 jaar geleden
Heb je windows 7 32 of 64 bit?
Ritsuka
10 jaar geleden
soms heb je een spel dat op Good Old Games staat www.gog.com
Die kun je kopen voor een klein prijsje en is volledig werkend op Windows 7 :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
XP modus (andes dan compatibility mode) werkt altijd. Het start windows XP op in een aparte schil. Werkt erg mooi omdat het zo makkelijk te installeren is als plug in. Volgens mij niet voor alle windows 7 versies beschikbaar dacht ik, maar ik kan me vergissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
XP mode is heel mooi maar emuleert een zwakke videokaart en is dus niet geschikt voor alle games. Je kan het altijd even proberen. http://superuser.com/questions/240313/using-windows-7-xp-mode-for-games VMWare of een dualboot zouden ook oplossingen zijn. Wel een hoop gedoe voor een oud spelletje, maar het kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens MRTomaat. De spelletjes die ik moest redden thuis waren vooral kinderspelletjes, dus dat speelde nooit zo. Ik denk dat mensen die echt grafisch intensieve spellen willen spelen ook dan een nieuwe spel zouden kopen en goede hardware. Iets andere doelgroep. VMWare is natuurlijk ook een oplossing, maar weer een stuk geavanceerder. Daarnaast moet je dan weer licenties hebben per OS dat je virtualiseert, om het maar even technisch te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VMPlayer klinkt goed, maar... ik had XP in OEM, dus geen cd die ik kan installeren... now what?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JeroenL, voor Windows XP Mode heb je geen eigen XP-licentie nodig. Voor VMWare wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Klik in Windows 7 met je rechtermuisknop op het programma dat je wil openen, vervolgens Eigenschappen, dan Compatibiliteit en vervolgens aanvinken: "Dit programma uitvoeren in compatibiliteitsmodus voor: en hier vervolgens Windows XP selecteren.

Dat zou zomaar kunnen helpen.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dit is althans op Windows 8.1 zoals ik die heb zo. Maar volgens mij is die optie er ook in Windows 7.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de eerder genoemde compatibility modus, kun je programma's in een virtuele xp omgeving draaien onder windows 7. Die functie heet bij Windows XP mode. Dit werkt anders dan de compatibility mode en zorgt er tevens voor dat het widows 7 niet wordt vervuild met oude software.

Die optie werkt heel erg mooi en programma's krijgen een icoon in het startmenu.

Toegevoegd na 6 minuten:
Werkt in ieder geval in windows 7 professional en ik zag in fora ook in windows 8.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding