Beschadiging na stekker PC eruit trekken?
Gisteravond rond middernacht werd ik door mijn ouders uit bed getrokken omdat ik de PC niet uit had gezet.
Met mijn slaperige kop heb ik toen gewoon de stekker eruit getrokken. Alle programa's en bestanden stonden op dat moment uit.
Nu, een dag later, startte ik de computer op, en ALLES is weg. Bestanden die er al jaren opstaan... Echt ALLES.
Dat bestanden waar ik die dag mee bezig ben geweest weg zijn, kan ik begrijpen, maar ook andere dingen zijn verdwenen. Het is nu net alsof ik een computer opstart die ik voor de eerste keer gebruik. Alle persoonlijke instellingen zijn weg.
Kan dat komen doordat ik zomaar de steker eruit trok?
Is er nog een manier om dat te herstellen?
Nu nog even bedenken of ik tegen mijn ouders ga zeggen dat ik het er gewoon uit heb getrokken.
Is je besturing ook weg?
Als het verlies van data zo spontaan gaat, heb je grote kans dat de data wel nog op de harde schijf staat, alleen de index van de bestanden corrupt is. Een analogie: je hebt 10 archiefkasten met gegevens, maar 1 onleesbaar blaadje waarop staat in welke kast je wat kunt vinden. Je kunt dan proberen de bestanden terug te halen met een programma als Recuva. Het liefste wil je dan de harde schijf niet meer gebruiken, met de hoop dat geen enkele bit overschreven word.
Hiervoor heb je dan weer een bootcd nodig, zoals Hiren's bootcd en misschien iemand die het voor je uitlegt. Recuva geeft je geen 100% terug, maar misschien wel genoeg. Succes in ieder geval.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.