Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe windows xp vervangen door linux zonder problemen te krijgen met mijn modem of internetverbinding?

Hoi, Ik zou graag een computer waarop windows xp staat vervangen door een ander besturingssysteem, linux. Maar ik heb dit altijd uitgesteld omdat ik bang ben mijn internetverbinding te verliezen of problemen met het modem te krijgen. Normaal gezien moet men eerst een backup maken van het hele systeem maar weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat. Elke tip welkom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De kans bestaat dat je wifi-adapter of netwerkkaart niet ondersteund wordt. Dat probleem is op te lossen door de juiste driver te installeren. Als je googlet naar een oplossing, dan vind je al voldoende hulp. Als tussenoplossing kun je een Androidtelefoon (misschien ook een Lumia of Samsung Ativ) met USB aan je pc koppelen en zo de internetverbinding van je telefoon delen (tetheren). Let er in dat geval op dat je alleen een wifi-verbinding deelt, niet een 3G-verbinding want dan gaat het geld kosten.

Je zou een linuxdistributie (Linux zelf is geen besturingssysteem) op een USB-stick kunnen zetten en hem zo eerst uitproberen, voordat je iets installeert. Zoals Tomaat voorstelt, zou je de distributie ook naast Windows kunnen installeren. Zo kun je ook verschillende distributies uitproberen tot je eentje gevonden hebt waar je tevreden over bent.

Met "het hele systeem backuppen" bedoel je waarschijnlijk dat je al je foto's, documenten en andere bestanden veilig wil stellen. Dat is vrij eenvoudig. Zet ze op DVD zodat je ze later weer kunt terugzetten onder een nieuwe installatie.

Enkele distributies die je kunt overwegen ter vervanging van Windows XP zijn:

- LXLE
- Lubuntu
- Xubuntu
- Linux Light
- Crunchbang
- Manjaro

Deze distributies zijn "lichtgewicht" en dus geschikt voor oude(re) computers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf een een oude laptop 15+ jaren oud. Hierop heb ik Linux Mint 13 XFCE kunnen installeren. De rest van de distros werkten gewoon niet. linux mint kan je gewoon op DVD branden en dan vanaf DVD opstarten als een soort live-dvd. Je installeert dan nog helemaal niets en Windows blijft ook gewoon bestaan. Als dan blijkt dat alles werkt en je tot installatie over wilt gaan hoef je alleen maar te klikken op het installatie icoon op je bureaublad. Ik neem aan dat er andere distros ook deze mogelijkheid hebben of live-dvd's hebben die je uit kunt proberen. Een andere mogelijkheid is de Linux te installeren in een Virtual machine bv VMware of Virtual box.
Wat je ook doet, indien je besluit om volledig op Linux over te stappen maak dan eerst een backup van alle bestanden in je windows omgeving die je wilt behouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing