Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestanden openen in Linux, hoe doe ik dat?

Als ik bestanden heb gedownload van internet, dan kunnen de bestanden in archiefbeheer niet geopend worden al meerdere keren geprobeerd. Voor mij is Linux nieuw.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik heb linux mint, is dat het distro waar sommige om vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jammer dat je niet verteld:

1. Om wat voor bestanden het gaat en
2. Wat voor linuxdistro je hebt.

Bestanden openen in linux gaat net als onder windows: met de juiste software.

Linux is een desktopbesturingssysteem net als windows maar dan (gelukkig) opensource. Probeer het dus niet als 1 of ander exotisch systeem te zien en je zal zien dat het makkelijker is om ermee te leren werken.

Ga dus na welke software je nodig hebt. Als je dat niet weet, controleer dan op internet wat de linuxalternatieven zijn voor wat je gewoonlijk gebruikte. Sommige linuxdistro's zoals ubuntu leveren een softwarecentrum mee. Zoek daar dan naar de juiste software. Vind je deze daar niet? Download deze dan via internet. Let er dan op dat je de linuxpakketten download en niet de windows executables. Kijk dus waar je op de downloadpagina expliciet 'linux' terugvindt. Soms staat de linuxondersteuning niet op de downloadpagina maar wordt je doorverwezen naar bijv. een forum waar wordt uitgelegd hoe je de pakketten zelf kan compilen.

Gebruik geen wine! Dat heeft een aantal nadelen zoals:

1. Windowsbestanden kunnen uitvoeren betekent ook windowsmalware kunnen uitvoeren! Dat wil je niet!
2. Je zal te snel denken dat je wine nodig hebt en met de windowsversies van bepaalde software aan de slag gaan. En dat is zonde want de laatste jaren is van verrassend veel software een linuxvariant beschikbaar gekomen!
3. Veel software werkt gewoon niet (stabiel) onder wine.

En als je echt echt echt geen linuxvariant vindt voor door jou gewenste software kan je (in tussentijd) beter gebruik maken van een virtuele windowsinstallatie die je in virtualbox draait. Dan ben je zeker dat ook deze software stabiel draait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige bestanden, zoals bijvoorbeeld .exe bestanden zullen op Linux niet openen, omdat dit een windows executable is. Hiervoor zijn enkele hulpprogramma's te vinden, zoals Wine, bijgevoegd in de link, hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing