Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik software van schijf d naar schijf c terug zetten?

ik heb software van schijf c naar schijf d verplaatst. nu doet bijna al mijn software het niet meer wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Software kun je niet zo maar van de enen plaats naar de andere kopiëren. Als je software wilt verplaatsen of op een andere schijf wilt hebben moet je het opnieuw installeren.
11 jaar geleden
Kijk met de Windows Verkenner eens naar dat programma op uw D-drive of er daar een file bijzit met als extensie programmanaam.exe of programmanaam.com.
Maak daar dan eens een snelkoppeling van op uw bureaublad.
U kan best uw register eens herstellen met bv Ccleaner want daar zullen fouten inzitten door het verplaatsen van geinstalleerde programma's die u nadien verplaatst heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorgestelde procedure werkt niet voor alle programma's.

Vergeten vermelden dat u natuurlijk al die programma's kunt terug zetten op hun originele plaats, net zoals u die naar de D-drive verzet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Programma's (software) die je hebt moeten installeren om ze werkend te krijgen brengen tijdens de installatie op de PC diverse wijzigingen aan in het Register en maken vaak ook specifieke, voor dat programma benodigde, bibliotheken aan (dll. bestanden) met de nodige interne koppelingen daarnaar.
Voor de onderlinge samenhang worden de uitvoeringsbestanden (de .exe bestanden) tevens gekoppeld aan de locatie waarop het programma geinstalleerd is. bijv. de C:\ programfiles\....

Als je zulke software gaat verplaatsen naar een andere locatie (D:\ ...) dan verbreek je daarmee alle geldige verwijzingen en koppelingen in ondermeer het Register.
Het gevolg is dan dat de software niet meer werkt. Het programma kan dan letterlijk zijn eigen weg niet meer terugvinden en Windows weigert verder iedere medewerking.

Maar ook het weer terugplaatsen naar de C:\ schijf van de software zal geen oplossing meer bieden omdat de locatie op de C:\ schijf dan weer een andere is dan eerst het geval was. In het Register staan de waarden nog onveranderd.

Het enige dat je kunt doen is een grondige de-installatie van de programma's uitvoeren, voorzover dat nog kan want vaak is essentiele bestandsinformatie verloren gegaan waardoor het de-installatie proces niet uitgevoerd kan worden.

Dan blijft niets anders over dan eerst de programma's (software) handmatig te verwijderen (deleten) en daarna het Register op te schonen.
Voor het goed opschonen van het Register zijn verschillende gratis programma's op het internet te vinden.
Als dat gebeurd is kun je alle software weer opnieuw installeren waarbij je er dan voor kunt kiezen deze meteen op je D: schijf te installeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige oplossing is : Opnieuw installeren. Je hebt allles door elkaar gegooid, dat krijg je nooit meer teruggezet. Als je programma's op D:/ wilt hebben, moet je van begin af daar installeren. Ik zie er alleen het nut niet van, D: is voor bestanden, C: voor programma's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing