Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb op een conputer windows vista, als ik een nieuwe computer koop, kan ik daar dan die vista op zetten? Ik heb er geen cd van.

Ik heb een conputer met standaard windows vista en ik wil graag een nieuwe pc kopen zonder besturingssysteem. Kan ik dan de "key" van mijn oude pc gebruiken om vista op de nieuwe pc te activeren?

Toegevoegd na 27 seconden:
Conputer moet computer zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

In praktijk kan dat, ja, mits je telefonisch activeert en Microsoft (moesten ze lastige vragen stellen) wijsmaakt dat je moederbord is stukgegaan en vervangen. Je hebt wel een cd nodig (maar dat mag om het even welke vista-cd zijn, bijvoorbeeld ultimate om home premium te installeren, dus daar is vast niet moeilijk aan te raken. Enige vereiste is dat de bitversie overeenkomt: 32 of 64).

Maar!
In theorie mag het niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de VIsta bij de PC zat dan is dat een OEM licentie. Die hoort dan bij die PC en is niet overdraagbaar.

Je kunt het natuurlijk proberen en als het werkt Vista van de oude PC deinstalleren.

Toegevoegd na 13 uur:
Je kunt Vista van DVD installeren als je van iemand een oude CD hebt met de installatie daarop. Dat moet niet al te moeilijk zijn. De installers zijn generiek, de activatie gaat online of via de telefoon en kan je enkele malen doen. Ook bij bellen doen ze niet moeilijk als je aangeeft dat het om een herinstallatie gaat.

Probleem is alleen dat Vista erg verouderd is en ook niet zo'n goed besturingssysteem. Je krijgt niet de juiste updates binnen. Mijn advies is om - zeker bij een nieuwe PC een Windows 7 licentie te kopen. Je hebt hier ook studentenversies van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in principe niet
maar je kan het zeker proberen
wil hij activeren heb je mazzel
ik heb wel eens begrepen dat ze pas naar 3 keer activeren moeilijk gaan doen ?

moet je bellen naar de helpdesk ?
vergeet het dan maar.
Je hardware wijkt dan waarschijnlijk zodanig af dat het smoesje ik heb een nieuw moederbord niet werkt
vergeet niet ze kunnen gewoon zien welke serie nummer gekoppeld is en op welke pc je het probeer te zetten.

maar proberen zou ik het zeker
maar ga niet verder als de melding bel de helpdesk komt

lukt het wel, krijg je de melding deze windows is geactiveerd
zorg er dan wel voor dat je andere oude pc nooit meer online komt. zet er desnoods linux op of zo
ander krijg je nieuwe pc opeens de melding dat je niet legaal bent. dat gebeurd vaak later.
capthavoc
12 jaar geleden
Nee, dat gaat niet. Je kan een OS niet zomaar van de ene naar de andere PC overbrengen.

In principe hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. Misschien kan je een kopie maken van iemand, of het downloaden.
Het gaat er om dat je een licentie hebt, en als het goed is, dan zit die op de computer geplakt, en die zijn 3 x te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing