Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel geheugen heeft een pc nodig?

Hoeveel RAM en HDD om goed te kunnen surfen (mail, social media enz.), (video)chatten, muziek donwloaden en luisteren, films kijken en downloaden. Het liefst ook online spelletjes maar geen echte games. Ik heb er weinig verstand van dus zou graag willen weten wat je nodig hebt om bovenstaande te kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat hangt af van je besturingssysteem of dit 32 bit of 64 bit is 32 bit Windows kan maximaal iets van 3,2 Gb aansturen en heeft 750 Mb nodig voor het systeem dus is 4 Gb ruim voldoende, een 64 bit Windows kan meer aansturen dus is het aan de gebruiker hoeveel deze er in wil plaatsen.
Mijn advies is minstens 16 Gb en ja dat is overkill, maar als je het koopt bij aanschaf is het vaak goedkoper dan wanneer je het over 2 jaar nodig hebt in een verhouding van 1:3 tot 1:5 ofwel in geld zeg 10 euro nu dan kost het zelfde geheugen over 2 jaar 30 of 50 euro.
Bij elke serie moederborden word telkens ander geheugen gematcht en dat geheugen is over 1 á 2 jaar niet meer te krijgen of heel duur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn 1e 2gb ddr3 1333 kostte 190 euro, mijn huidige 8gb 1600 kostte iets van 70... verder is ddr2 nogsteeds goed beschikbaar, maar dan vooral van die goedkope valueram stickies. Maar de ddr3 prijzen zijn nu erg leuk, 8gb is hier echter voldoende, ik gebruik maar maximaal 3gb met 2 games en firefox open.. verder is het misschien waard om toe te voegen dat 64 bit windows ook meer geheugen inneemt, dus dat het voor 4gb geheugen, een 32bit besturingssysteem effectiever is.

Andere antwoorden (4)

Dan heb je maar 2GB RAM nodig (minder zou ook kunnen). Over de HDD valt al helemaal niks te zeggen, hoeveel films wil je opslaan, en in welke kwaliteit. Reken 4GB per DVD of 8GB per HD (x264/MKV) film.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RAM: 1 GB (1024 MB) is echt te weinig... Voor jou denk ik dat je het beste voor 2 à 3 GB kan kiezen.
HDD: ligt eraan, sla je veel op? Hoe groot is je harde schijf nu? En hoeveel heb je gebruikt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4 gig geheugen is gewoon voldoende
films downloaden is behoorlijk ruimte vreterig de rest
moet makkelijk kunnen.
(Lees meer...)
capthavoc
12 jaar geleden
Ik zou gaan voor 2-4GB RAM, maar wel een mooie HDD van 500GB, want films vreten letterlijk ruimte. Beter teveel dan te weinig toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding