Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste m'n laptop formatteren?

Ik heb bij het aanschaffen van m'n laptop geen Windows 7 CD gekregen. Ik wil nu graag m'n laptop formatteren omdat hij de laatste tijd best sloom is. Gaat de garantie van mijn laptop eraf als ik een andere windows 7 erop zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik ben altijd erg groot fan van GParted geweest. Downloaden van:

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Kun je een liveCD of USB-stick maken. Simpel vanaf opstarten en formatteren dat het een lieve lust is. Daarna Windows 7 er opzetten vanaf een CD of USB-stick.

Wat garantie betreft:
Die gaat er niet af, maar het is mogelijk wel illegaal. Tenzij je een licentie koopt voor die andere Windows 7
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht en daar gaan we weer. Leg mij eens uit waarom je een speciaal programma zou downloaden om te formatteren als elke OS-installer het ook gewoon kan? Dit soort tools is er alleen maar om je HDD te verkopen zonder sporen na te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, is er ook om te voorkomen dat de Windows 7 installer een zooitje van je partities maakt. Ik heb drie besturingssystemen geinstalleerd staan, zou niet kunnen zonder een goede stand-alone partitioner.
Bij de meeste moderne laptops wordt geen losse windows-cd of -dvd meer meegeleverd. Wel zit er vrijwel altijd een autoherstelfunctie op. Deze is te benaderen via een (soms verborgen) recovery partitie op je harddisk.

Afhankelijk van het merk moet je tijdens het opstarten op DEL, F8, F10, F11 of F12 drukken. Van daaruit kun je vaak kiezen voor een schone installatie waarbij de laptop wordt leeggehaald en teruggezet naar de fabrieksinstellingen (maw: hij wordt dan weer zoals hij was toen je hem kocht).

Even googelen op merk en type en de kans is groot dat je kunt terugvinden hoe je de autoherstelfunctie opstart. Anders zou je ook even kunnen bellen of mailen naar de helpdesk van de leverancier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit alles heeft geen gevolgen voor de garantie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
als het goed is heeft elke herstel partitie ook de mogelijkheid via en special programma een backup van de herstel partitie te maken
als je dat programma niet hebt gedelete zou het er nog op moeten staan
vaak is het een special programmaatje van de fabrikant zelf dus iets in de strekking van HP recovery disk burning
of zoiets als je de laptop nu gewoon terug zet naar fabriekswaarden
dan zou ook dat programmaatje weer er op gezet worden
en kan je alsnog de dvd set branden
Aangezien je zegt dat je een andere Windows 7 installatie erop wil zetten is het voldoende om de Windows DVD er in te doen en tijdens de installatie de juiste partities te formatteren/verwijderen. (Laat voor de zekerheid de Windows installatie partitie erop staan).

Als je dezelfde Win7 erop wil hebben die erop zat moet je Alknobe's advies opvolgen, als je onzinnige handelingen wil verrichten moet je het eerste antwoord opvolgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding