Waarom gaan IT bedrijven steeds meer virtualiseren?

En wat zijn de voordelen en nadelen van de virtualisatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Beheer wordt veel gemakkelijker en bij een goede implementatie worden de kosten lager.

Ik heb bijvoorbeeld op kantoor 3 servers nodig die ik ga vervangen. Ik heb nu één iets zwaardere fysieke server gekocht waar via virtualisatie meerdere servers op komen te draaien. Hierdoor nemen de kosten voor mij af.

De server die ik kocht kan wel 10 servers draaien. Als ik een server wil gaan updaten kan ik bij gaan houden wat de wijzigingen zijn en als het mis ging terug naar de oude situatie.

Ik kan per server in de virtualisatie software aangeven hoeveel werkgeheugen of schijfruimte wordt toegewezen. Dit wordt gedeeld met de andere servers, maar de verdeling kan ik zelf aanpassen of de virtualisatiesoftware kan dit doen.

Bij grote bedrijven waar ik werk worden ook de werkstations van de medewerkers gevirtualiseerd. Ze hebben dan nauwelijks hardware nodig en het kastje waarmee ze anloggen wordt thin client genoemd. Waar ze ook werken, ze krijgen altijd hetzelfde bureaublad voor zich. Het kastje zelf bevat geen data.

Er zijn dus veel voordelen voor virtualisatie die allen met kostenbesparing en beheersbaarheid te maken hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik implementeer zelf bepaalde e-learning software bij klanten. Waar je vroeger een server kreeg toegewezen die allerlei applicaties moest delen (en een andere applicatie de mijne in de weg kon zitten en andersom), krijg ik nu vaak een server die alleen voor 'mijn' applicatie wordt ingezet. Dat zou normaal niet betaalbaar zijn, maar met virtualisatie wel.

Het bespaart trouwens ook nog eens fysieke server ruimte (waar we vroeger een hele wand hadden volstaat nu één wat grotere machine) en daarmee ook stroomkosten. Zowel voor de machines als voor de airco.

Een ander voorbeeld is dat je bepaalde fysieke servers kunt virtualiseren. De hardware van onze fysieke server moest worden vervangen. Als noodoplossing hebben we de server gevirtualiseerd zodat we gewoon door konden blijven werken, terwijl de hardware inmiddels is overleden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bijgaand op Comutabel ook een kritische noot (2011). Omdat de hardware (vooral werkgeheugen en processoren) goedkoper wordt nemen de voordelen van virtualisatie toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt altijd natuurlijk. Als de hardware kapot gaat dan heb je alleen wel gelijk een probleem met alle virtuele servers die daarop draaien. Meest kwetsbaar zijn de harddisks, maar die kan je in RAID configuratie zodanig instellen dat de data over meerdere disks is gerepliceerd en dat je dus disks afzonderlijk kunt vervangen. Je moet sowieso een backup maken van de data, liefst extern. Ik gebruik hiervoor backup connect. Omdat het virtuele servers zijn kan je de gehele serverimage als bestand bewaren. Ik ben dan dus nog sneller weer in de lucht dan met fysieke servers. Je moet zo'n kopie van je server natuurlijk niet op die server bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Factor tijd is zelfs minder als je naast de dagelijkse backup van de data ook de server zelf na installatie van de software even als snapshot bewaard. Dan is het server kopen, VM installeren en server importeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze klantenservers staan in een datacentrum en draaien ook virtueel op enorme machines. Daarbij worden soms hele blades vervangen, terwijl ik er nog gewoon op zit te werken.
escape
11 jaar geleden
Daarom is het onvoldoende om alleen maar te virtualiseren.
Pas als je clusters gaat maken waarbij hardware mag uitvallen zonder verlies aan functionaliteit ben je verantwoord bezig.