Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het cpu-gebruik van laag, maar het geheugen in gebruik hoog?

Mijn computer is traag en na enkele maatregelen weet ik het niet meer... Mij viel op dat het cpu-gebruik (zoals het hoort wanneer je 'niets' doet) laag is, maar het gebruikte geheugen eigenlijk ALTIJD hoog is. Dan blijft er natuurlijk weinig geheugen over voor hetgeen ik aan het doen ben. Vooral bij ShockWave spelletjes verloopt de boel traag en loopt regelmatig uiteindelijk vast.

Mijn vraag is: Hoe kan het geheugen hoog zijn, maar het cpu laag? (Wat is de reden van het hoge geheugen?) De reden van mijn vraag is óók weer een vraag. Ik zet hem er maar vast bij: Wanneer de reden voor het te hoge standaard geheugengebruik achterhaald is, is hier dan ook een oplossing voor te vinden, waardoor ik dus weer zonder ongemak spelletjes online kan spelen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor nadere uitleg! :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
56 processen is wellicht wat veel, maar daar heb ik echt geen verstand van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

zet deze er eens op,... de gratis versie en doe en deep scan die kan wel effe duren
let wel even op dat je windows legaal is
wat de kwetsbaarheid scan download alle updates van windows
capthavoc
13 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet zo vreemd te zijn, dat je CPU-gebruik laag is en je geheugen-gebruik hoog. Als je b.v. je browser alleen maar open hebt staan, en niet surft, dan is je CPU 0%, maar alle spullen die je nodig hebt van de browser, en direct beschikbaar moeten zijn, staan allemaal in je geheugen. Zelfde geldt voor je virus-scanner. Bij mij nemen deze programma's resp 146 en 56 MB geheugen in beslag bij een CPU gebruik van 0%.

Het lijkt mij dat 56 processen wat aan de hoge kant is. Ik heb er "maar" 36. Sorteer eens op geheugengebruik in de tab van taakbeheer, en probeer er eens achter te komen, welke programma's, toepassingen of processen het zijn, die erg veel geheugen gebruiken. Misschien is er bij het installeren van een programma wel ongevraagd een of andere vervelende toolbar zoals Babylon meegekomen, en heeft dat ding zich in je geheugen genesteld. Ook kunnen er allerlei programma's startklaar staan (b.v. quicktime) terwijl dat nergens voor nodig is.

Bijna alle processen kun je in Google terugvinden. Zo kun je via diverse bronnen te weten komen, wat b.v. svchost.exe of jqs.exe doet, waarom het wel of niet nodig is, en hoe je het eventueel uit kunt schakelen. Met 56 processen moet er best iets te vinden zijn, dat weg kan, of wat je uit je startmenu kunt halen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het geheugen gebruik hoog is kan ook liggen aan de instellingen van je systeem. Het systeem laad namelijk alvast programma's in het geheugen die jij vaak gebruikt. Op die manier kunnen programma's sneller opstarten op het moment dat jij ze wil gebruiken.
Dat je CPU gebruik laag is, is ook normaal. Deze gaat alleen omhoog als jij de computer een zware taak laat uitvoeren zoals een afbeelding genereren of een spel spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verhouding van de Proccesor en het werkgeheugen is niet goed, aan uw taakbeheer kan ik afleiden dat er 1024 MB aan werkgeheugen in uw Pc ligt. in combinatie met een Dual core proccesor is dat weinig.

Om dit een beetje in verhouding te brengen kunt u 2 of 4GB aan geheugen overwegen.
Dit zal uw computer tegelijkertijd sneller maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing