Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk Linux besturingssysteem is op dit moment aan te raden. Opensuse? Ubuntu? Ik zoek iet de meest gebruiksvriendelijke versie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
962

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Met ubuntu zou ik beginnen.. Is heel gebruiksvriendelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder heeft ubuntu een grote en uitstekende community, dus als je een probleem hebt helpen ze je graag uit de brand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus! ubuntu werkt heerlijk gemakkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus. Ik ben een redelijk ervaren gebruiker en heel tevreden over Ubuntu.
Ubuntu zeker en vast, zelf gebruik ik ubuntu, maar er is een klein nadeeltje aan, ubuntu heeft een aparte extensie nodig als het gaat om downloaden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je? Vanuit Chromium of Firefox gaat een bestandje downloaden prima hoor. En verder heb je Transmission, Vuze, uTorrent en DC++. Allemaal ondersteund door Linux.
Eigenlijk is je vraag 'welke distributie van Linux' aan te raden is. Ik denk Ubuntu. Die is heel stabiel en geschikt voor zowel ervaren gebruikers als beginners.

In alle eerlijkheid moet ik je zeggen dat je voor het managen van een PC zo af en toe een handige kennis nodig hebt, als je er zelf onvoldoende handigheid in hebt, ook bij distributies van Linux. Maar draait Ubuntu eenmaal dan kun je er een hele tijd probleemloos mee vooruit zonder hulp. Een ander voordeel is dat je er zo goed als automatisch en helemaal gratis een heleboel professionele software bij cadeau krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wordt eentonig, Ubuntu,,, ik heb al heel wat met Linux gespeeld ook vroeger met Suse en Redhat, maar voor een nieuwe gebruiker en algemene gebruiker is het heel makkelijk, installeren en meteen klaar..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook nog kunnen kiezen voor kubuntu, de versie met KDE desktop. Voor iemand die Windows gewend is is dit misschien iets makkelijker, verder werkt ie als Ubuntu.
Zelf ben ik er wel klaar mee. ieder half jaar en nieuwe versie is voor mij een beetje teveel van het goede.
SUSE is ook niet onaardig, vraagt iets meer inlevingsvemogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sta hier volledig achter, Ubuntu is zeer gebruikersvriendelijk.

Er moet na de installatie nog wel één en ander gebeuren om hem te tunen.

Nog meer kant en klaar is Linux Mint, deze is gebaseerd op Ubuntu, echter helemaal volgepropt met software en ook flash, dit heeft Ubuntu dan weer niet.

Zelf gebruik ik gewoon Ubuntu 10.4, want deze wordt 3 jaar ondersteund, voor mijn vrouw heb ik Mint geïnstalleerd om de minste sores te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ubuntu dus. Je moet in het begin soms wel kloten vanuit de Terminal (DOS-prompt in Windows), maar alle commando's kan je vaak heel handig knippen en plakken vanuit Ubuntu hulpsites of fora.

Lijkt je dit toch al te lastig, koop dan een Mac: geen Windows en je kan direct aan de slag. Er valt alleen weinig bij te stellen. Alleen moet je wel even wennen aan ander toetsenbord en kabels (ik heb mn MacMini na een week verkocht, werd helemaal gek van die zooi).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding