Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik mijn PC elke dag afsluit dmv slaapstand, hoeveel verbruikt hij dan over een heel jaar?

Slaapstand (harde schijf en voeding volledig uit), verbruikt altijd nog een beetje stroom. Enkel als je de schakelaar achteraan je pc op 0 zet, staat hij volledig uit. Maar dat doe ik niet, ik laat die schakelaar op 1 staan.

Dus ik heb het NIET over standby maar over slaapstand (dus zonder dat de motor nog draait en harde schijf en voeding uitgeschakeld). Dus hoeveel verbruikt dit in euros op jaarbasis?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
913

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Slaapstand en standby zijn hetzelfde.
2 tot 6 watt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als we van het ongunstigste uitgaan, 6 Watt, dan is dan 52 kW in een jaar. Dus pakweg een tientje.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat is een tientje in euro? ik ben een (gekke) belg, dus ben geen nederander
vertaal eens aub :)
AWM
15 jaar geleden
Allee, 't is dat!
Wij domme Nederlanders noemen tien euro een 'tientje'.
Dat stamt uit de tijd van de Florijnen, toen jullie nog Frankskes hadden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lol
De slaapstand is qua energie verbruik hetzelfde als de uit-stand (in Windows XP).
Het enige verschil is dat het geheugen op de HDD wordt opgeslagen, en later weer vanuit de HDD wordt hersteld.
De computer staat ook fysiek uit, en je kan zelfs zonder problemen de stekker eruit halen.

Standby stand wil zeggen dat het geheugen intact blijft. De computer zal stroom moeten leveren aan het geheugen om die in stand te laten.

De slaapstand is voor het algemene verbruik energiezuiniger, omdat niet de gehele opstartprocedure gedaan hoeft te worden. Alleen het geheugen wordt hersteld vanuit de HDD en dat is dus sneller.
Sneller opstarten en afsluiten met de slaapstand betekend minder energieverbruik voor die paar minuten.

Dus pak het rekensommetje van mijn voorganger en deel die door 3 (2W).

In Windows Vista is de naam Slaapstand veranderd in 'Sluimerstand', de stand-by heet in Vista echter 'Slaapstand', dit levert vaak verwarring op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding