Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Al hoewel het net zogoed een Personal Computer is, wordt onder PC over het algemeen een IBM of IBM-Kloon (Processor Architectuur: x68) bedoeld. De Mac draaide (tot voorkortuitsluitend op Motorola 68k processoren. Tegenwoordig draait deze ook op Intel processoren.

De naam is tegenwoordig iMac, maar vroeger sprak je over een Apple Macintosh Computer. De Macintosh was de eerste in de lijn van Apple met 64k geheugen. Later werd deze natuurlijk opgevolgd met meer geheugen: 128k, 512k enzovoort. Dus lang was de naam voor de Mac, voluit Macintosh (dit is een vernoeming naar de favoriete appel van een van de ontwikkelaars: de Mcintosh, in verband juridische dingen veranderd in Macintosh). Langzamerhand is Macintosh afgekort naar Mac (ook door het gebruik van namen als MacPaint en MacWrite). Bij het uitbrengen van de allernieuwste range in 1998, kwam Apple met de naam: iMac, waarbij de i voor Internet stond. Apple wilde dat de gebruiker niet te veel lokaal ging opslaan en vooral de computer ging gebruiken voor online activiteiten. Door de 'ring' van de iMac naam, ging Apple dit doorvoeren bij veel andere produkten: iPhone, iPod, etc.

Overigens was de eerste iMac, ook de eerste computer die een USB poort had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb geen i mac maar een macbook. Wat apple betreft kan ik je zeggen dat alles altijd werkt; het doet wat het moet doen. En dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over virusscanners, spybot scanners, vuurwallen en al die andere zaken. Af en toe krijg je automatisch een soft- of hardware update van Apple. Dat is alles.
O ja, de reden dat alles zo goed en probleemloos werkt is omdat de hard- en software allemaal door één bedrijf zijn gemaakt en dus naadloos op elkaar aansluiten. Voor windhoos wordt er software gemaakt door andere bedrijven en dat geeft vaak haperingen en foutjes.
Verder heb ik er niet veel verstand van, maar dat hoeft met een appeltje ook niet echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een I Mac PC is een iMac met een processor waar je naast het systeem van Apple ook Windows op kan draaien. Je kan dan met een druk op de knop wisselen van MacOSX naar Windows, wat handig is als je oude software wil blijven gebruiken van je PC. Tegenwoordig kan dat met alle iMacs, die allemaal een intel-processor bevatten. De oudere iMacs bevatten een PowerPC-processor. Als je daar Windows op wil draaien, dan kan dat alleen softwarematig, wat heel traag gaat.

De voordelen van een Mac, zijn als eerder gezegd, legio. Je hebt vooral geen omkijken naar virusscanners en dergelijke, updates gaan automatisch en crashes behoren tot het verleden. De Mac is daarnaast veel goedkoper dan de meeste mensen denken. Dat heeft te maken met de inruilwaarde. Een PC van €1400 is na een jaar of drie praktisch niets meer waard, terwijl je voor een iMac van €1400 na drie jaar nog makkelijk €800 kunt krijgen. Dat is iets wat je zeker ook moet meewegen bij de aanschaf van een nieuwe computer.

Een nadeel van de iMac is dat de software die je voorheen gebruikte alleen onder Windows op de iMac kan draaien. Alle office-documenten kunnen prima ingelezen worden in de programma's Pages, Numbers en Keynote, die met MacOSX worden meegeleverd en de equivalenten zijn van Word, Excel en Powerpoint. Wat software betreft, alle belangrijke software die voor de PC beschikbaar is is er ook voor de Mac, met uitzondering van de minder succesvolle games.

Apple geeft aan PC-bezitters ('switchers') speciale aandacht: zie link:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een iMac en MacBookPro. Zoals al eerder gezegd is het een verademing dat alles gewoon altijd werkt en er mooi uitziet. Ideaal voor werk, het doet wat je wil en is prettig in het gebruik, het werkt mee, ipv tegen.

Soms heb ik gewoon zin om bitjes te fluiten en problemen op te lossen of gewoon lekker mijn pc vast te zien lopen en daarvoor heb ik nog altijd een ouwe windows bak van vroeger staan:) Hoewel ik er steeds minder op zit te raggen, die lol gaat er wel zo langzamerhand vanaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding