Uit welke cultuur komt de gezichtsversiering met diep gesneden symmetrische littekens?
Een vraag over het gebruik van cosmetica deed me denken aan de diverse culturen met extreme lichaamsversieringen. De tatoeëringen bij de Maori's, de kleitabletten in de onderlip bij een Afrikaanse stam en de ringen om de giraffenhalzen bij enkele stammen in Afrika. In Frankrijk zag ik een politieman van Afrikaanse afkomst die diepe symmetrische littekens had in zijn gezicht. Dit gebruik kan ik echter niet terug vinden bij een Afrikaanse stam. Heeft het eventueel een spirituele achtergrond?
Ze zijn meer bekend om de ‘schoteltjes’ in de lip.
Bedoel jij echt in het gezicht?
Schijnt dus in veel meer delen van Afrika voor te komen (kwam voor).
Ook in het gezicht en ook andere delen van het lichaam.
Het belangrijkste is, dat er nu een prachtig volledig mooi overzicht is van de scarification. Had niet verwacht, dat het zou oud was en ook zo breed voorkwam. Ik kende ook het woord scarification niet. Bedankt.
Kwam de NRC al niet eerder met die informatie? Of moeten we hun eerste zin (die je ook kan lezen zonder abonnement) en jouw zin, zien als puur toeval ipv een herschreven zin zonder dat je je bron vermeldt?
https://www.nrc.nl/nieuws/2001/05/31/druppels-op-het-hoofd-7543996-a1281321
"Sommige etnische groepen hebben uitbundige geometrische patronen van stippen en strepen op hun gezicht." "Sommige groepen bedekken het hele lichaam met stippen en strepen en ook het gezicht wordt uitbundig versierd met geometrische patronen." En wat zou het uitmaken wie het eerste een bron weet te vinden die de informatie verschaft die de vraag beantwoordt? Zolang de bron maar klopt, en de conclusie die je eruit trekt maar klopt, en dat is eigenlijk een beetje de vraag. Want waarom enkel richten op Soedanezen, als ook stammen uit andere landen zoals het naastliggende Ethiopië dit ook doen? Is dat dan omdat jouw bron het niet vermelde? Wie zegt dat de man in de vraag geen Ethiopiër was?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.