Hoe kan je op latere leeftijd 'vergrote risico' op huidkanker verkleinen, als je op jonge leeftijd zonneverbranding hebt gehad?
Toen ik een kind was (tussen de 7 en 12 jaar) heb ik tijdens vakanties een aantal keren zonneverbranding meegemaakt. Dit gebeurde meestal op mijn rug en schouder. De kans dat je hierdoor op latere leeftijd huidkanker kan krijgen, is groter dan normaal volgens het KWF.
Er zijn preventieve middelen om zonneverbranding tegen te gaan, waardoor je in principe een minimale vergroting van risico op huidkanker krijgt: met zonnecreme, lyopeen uit tomaten e.d.
Nu is mijn vraag:
hoe kan je het risico op huidkanker op latere leeftijd alsnog verkleinen als je op jonge leeftijd zonneverbranding hebt gehad? Aub geen standaard antwoorden zoals: veel fruit en groente eten etc.
Wat je wel kunt doen is zorgen is dat je niet meer schade oploopt door niet vaker te verbranden. Het zou het beste zijn om nooit meer in de zon te komen want dan heb je een van de belangrijkste factoren geminimaliseerd. Maar helaas dan wordt je kans op huidkanker niet groter maar krijg je andere problemen met je lichaam die niet minder gevaarlijk zijn,
Dus verder is het toch het standaard antwoord leef zo gezond mogelijk het beste antwoord.
Vergeet niet het is een kans en dat is uit de statistiek en zegt niets over wat jou overkomt. Verder vergeet het je kunt het niet ongedaan maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.