Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ineens heb ik sinds vanmorgen gekke bruine vlekken op.mn hand krijg dat er ook niet af wat kan dat zijn?

Heel vreemde vlekken heb ik. En ze gaan ook niet weg. Ook niet met water ik voel niks t ruikt niet. Het lijkt beetje op chocolade

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nou ik heb aardig zitten puzzelen, maar een heel duidelijk antwoord moet ik je schuldig blijven. Zo op de foto te zien is de verkleuring van de huid maar zeer oppervlakkig. Het ziet er in ieder geval (voor mij) niet uit als bijvoorbeeld een versterkte pigmentatie zoals dat bij sommige huidziekten voorkomt.

Wat me verder opvalt aan de foto is dat de bruine verkleuring eigenlijk alleen op de kootjes en rand van de hand zit. In de plooien bij de buigzijde van de gewrichten is de huid normaal van kleur. Dit suggereert dat je huid in contact is gekomen met 'iets' dat de bruine verkleuring geeft; dit is immers het gebied van de huid dat in aanraking komt met het oppervlak als je iets vastpakt. Dat de verkleuring zo oppervlakkig is klopt hier ook prima mee.

Wat dat 'iets' is daar kan ik geen antwoord op geven. In de reacties worden hiervoor al een paar goede suggesties gedaan. Dingen als verf, beits ed lijken me minder waarschijnlijk aangezien je dat met voldoende boenen altijd wel weg krijgt. Er bestaan echter ook stofjes die de huid zelf verkleuren waardoor de bruine verkleuring dus niet weg te poetsen is. Ik denk dat het nog het meest waarschijnlijk is dat dit gebeurd is, al kan ik daar onmogelijk zeker van zijn.
Eigenlijk alle bijtende stoffen, maar vele andere chemicaliën (veel soorten lijm, schoonmaakproducten ed) kunnen dit doen, zeker als ze lang de tijd hebben gehad om op je huid in te werken.

Als dit inderdaad het geval is dan kan het gelukkig geen kwaad. Het is dan een verkleuring van alleen de buitenste laag van je huid. Zodra dat afgeschilferd is ben je de verkleuring dan ook weer kwijt. Hoe lang dat duurt hangt af van de precieze diepte, van enkele dagen tot weken.

Zoals je al leest zijn er wel onzekerheden in dit verhaal. Als je meer zekerheid zou willen dan kan je het beste toch even langs je huisarts gaan, maar mijn inschatting is dat je ook wel veilig een tijd kan wachten om te zien of de verkleuring niet gewoon weg slijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing