Helpt je spieren insmeren met olie tegen striae tijdens krachttraining?
Jaren geleden werd mij het advies gegeven om enkele specifieke plaatsen op het lichaam licht in te smeren met olie om de kans op striae gedurende de krachttraining te verkleinen. Het is mij bekend dat dit huidprobleem kan optreden indien er sprake is van een te snelle afname of toename van gewicht. Snel aankomen in spiermassa in een korte tijd zal ondanks het vele sporten in de week niet het geval zijn gezien ik als supplement enkel proteïne poeder gebruik en geen onnatuurlijke groeibevorderaars.
Los van een snelle gewichtsverandering werd mij verteld dat de constante spanning door het vele strekken van de spieren en huid tijdens krachttraining (fitness) ook deze ongewenste 'huidscheuren' zouden kunnen veroorzaken. Dit klonk toentertijd aannemelijk omdat het smeren van olie ook wordt aangeraden bij vrouwen gedurende de zwangerschap. Sindsdien ben ik dit altijd blijven doen.
Toch vraag ik mij af: heeft het smeren van de huid met olie voor de training werkelijk zin om de kans op striae te verkleinen?
Bedankt voor de eventuele reacties.