Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom stopt een bubbelbad steeds?

Ik was in een sauna. Daar zat ik in een bubbelbad.

Het bubbelbad stopte telkens na een aantal minuten met bubbelen.

Ik vermoed dat dat geen energiespaar-timer is. Dan zou je namelijk het bubbelen meteen weer kunnen aanzetten - maar dat kon niet. Het bubbelen moet een bepaalde tijd uitstaan voordat het weer kan worden aangezet.

Wat ik me nu afvraag is:
Wat is de reden waarom het bubbelen regelmatig gedurende enige tijd moet worden uitgeschakeld?

een jaar geleden
in: Huid
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De bubbels ontstaan door samengeperste druk (een compressor). Op een bepaald moment is de uitgaande druk hier van zodanig laag dat constant dezelfde bubbelintensiteit leveren niet meer mogelijk is. Wanneer de bubbels stoppen heeft de compressor de tijd om weer een bepaalde druk op bouwen (hoger dan de gevraagde druk voor bubbels) op die manier kan er weer voor een bepaalde periode constant dezelfde bubbelintensiteit worden geleverd. De reden dat er niet constant bubbels worden geleverd vanuit de compressor heeft denk ik te maken met de gewenste intensiteit van de bubbels in verhouding tot hoe snel dit kan worden geleverd. Wanneer er constant een compressor moet draaien voor de lucht wordt deze permanent belast (en dus warm). Wanneer hij af en toe aanslaat heeft de compressor ook tijd om weer af te koelen. Stel je voor dat een bubbelbad een constante druk van 5 bar vraagt. De tank van de compressor zal maximaal 10 bar kunnen vasthouden. Wanneer de bubbels aan staan stroomt de helft van de lucht uit de tank. Als de druk lager dan 5 bar is dan slaat de compressor aan zodat de druk langzaam weer zal stijgen naar 10 bar. Dan gaat de compressor automatisch uit en kunnen er weer voor een bepaalde periode constante bubbels worden geleverd. Het is uiteraard mogelijk om constant bubbels te leveren. Er is dan waarschijnlijk een grotere compressor nodig die in verhouding wel de gewenste constante druk kan leveren.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing