Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg ik mijn haar nog ooit terug?

Ik ben 21 en sturggle met haaruitval en lege plekken op me hoofd, ik heb van alles gedaan van mesotherapien tot pillen etc. Uiteindelijk blijkt dat ik bloedarmoede heb, waarschijnlijk had ik dit dus 12 jaar geleden al maar wist ik niet. Ik word nu behandeld door pillen te drinken. Maar krijg ik mijn haar terug? Mijn haar is echt naar de *******. Kale plekjes (geen alopecia) en haaruitval dun net als mijn pink.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Haar
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja.

Haaruitval wordt meestal niet direct in verband gebracht met ijzertekort. Een ijzertekort kan het gevolg zijn van meerdere oorzaken. Het meest voor de hand liggend is een verkeerde voedingsgewoonte of het volgen van een streng dieet. Met behulp van ijzerpillen kan het tekort vrij snel aangevuld worden. Het haargroeiproces zal zichzelf herstellen.

Verwacht echter niet dat je na het aanvullen van het tekort direct een verbetering van de haargroei ziet. Het duurt meerdere maanden voordat het zover kan zijn. Volledige hergroei van de haardos is de regel. Maar het kan tot een jaar duren voordat je verbetering ziet.

Ook is het mogelijk dat jouw eetgewoonten aangepast dienen te worden, indien deze de oorzaak zijn van het ijzertekort. Anders blijft dit voortduren. Een uitgebalanceerd dieet vol ijzerrijk voedsel stabiliseert het haarverlies en kan toekomstige haaruitval beperken.
3 jaar geleden
Ik heb zelf ervaring met zware haaruitval door bloedarmoede. Ik heb 3 jaar geleden 2 keer bloedtransfusies en ijzer transfusies gekregen omdat ik een HB had van 3.1. het is een wonder dat ik nog in leven ben. Door dit alles is mijn haar heel erg uitgevallen. Ik heb toen mijn haar kort laten knippen, niet leuk maar wel het beste. Toen mijn HB en ijzer weer op orde was, ging mijn haar weer groeien en ik verloor ook geen haar meer. Mijn haar is nu halverwege mijn rug, is vol en veel. Dus ja er is direct verband met haaruitval en lage HB/ijzer. Als het goed is en bij jou zijn de waarden weer goed, moet het weer helemaal goed komen met je haar. Als ik jou was zou ik het laten kort knippen zodat het weer mooi overnieuw kan groeien. Komt goed hoor.
Succes.
Lora.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing