Ga naar de inhoud

Wildgroei aan verkeersborden, 20% is overbodig

Wildgroei aan verkeersborden

Onnodige, onzichtbare of ontbrekende verkeersborden kunnen leiden tot verwarring en gevaarlijke situaties. Nederland telt maar liefst 3 miljoen verkeersborden, waarvan 20% overbodig is. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland.

Het aantal verkeersborden in Nederland is altijd een onderwerp van discussie geweest. Sommige mensen zijn van mening dat er te veel zijn. Anderen vinden ze noodzakelijk voor de verkeersveiligheid.

Afleiding

Er zijn verschillende redenen die mensen het gevoel geven dat er teveel verkeersborden zijn. Ten eerste kan een overvloed aan borden leiden tot visuele vervuiling. Daardoor is het moeilijk om belangrijke informatie te onderscheiden. Het leidt verkeersdeelnemers af en de verkeersveiligheid komt in gevaar.

Overbodig en inefficiënt

Diverse verkeersborden kunnen als overbodig worden aangemerkt, als herhaling of ze geven informatie die algemeen bekend is. Dit roept het gevoel op van verspilling van middelen en een inefficiënt gebruik van de beschikbare ruimte.

Aan de andere kant: verkeersborden zijn bedoeld om duidelijke instructies te geven aan weggebruikers en de verkeersveiligheid te waarborgen. Ze zijn essentieel op drukke kruispunten, in schoolzones of op plaatsen waar speciale waarschuwingen nodig zijn, zoals weg- en bouwwerkzaamheden. 

Richtlijnen en regels

Verkeersdeskundigen, beleidsmakers en wegbeheerders proberen een evenwicht te vinden tussen het verstrekken van de nodige informatie aan weggebruikers en het vermijden van onnodige informatie en visuele vervuiling. In Nederland zijn er richtlijnen en regels voor het plaatsen van verkeersborden vastgelegd in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). De richtlijnen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat verkeersborden consistent en doelgericht worden gebruikt.

Verminderen of optimaliseren

Aan de hand van veranderende verkeerssituaties, nieuwe technologieën of feedback van weggebruikers wordt bepaald of het aantal verkeersborden moet worden verminderd of geoptimaliseerd.

Verwarring en schijnveiligheid

‘Als weggebruiker wil je op basis van verkeersborden in één oogopslag zien wat er van je verwacht wordt. Herkenbaarheid en zichtbaarheid zijn erg belangrijk’, meent VVN. ‘Helaas zijn er veel onnodige, onzichtbare en ontbrekende verkeersborden.’ Daarom pleit de vereniging voor meer uniformiteit. ‘Maar liefst 20% van alle verkeersborden is overbodig. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van extra variaties op bestaande borden, zogenoemde expertborden.’

‘Zo’n goedbedoeld nieuw bord kan een averechts effect hebben, als het voor verwarring zorgt. Ook maken de extra borden het verkeer minder overzichtelijk: door ruimtegebrek plaatsen wegbeheerders soms meerdere expertborden naast of onder elkaar.’

Voorbeeld overbodig verkeersbord

‘Teveel verkeersborden zorgen voor verwarring en creëren schijnveiligheid. Dan schiet het zijn doel voorbij en zien weggebruikers soms door de bomen het bos niet meer’, stelt VVN woordvoerder Rob Stomphorst. Voorbeeld van een ontbrekend bord is dat er in sommige situaties wel een beginbord is geplaatst, maar dat het bijbehorende eindbord hier niet op volgt. 

Lastig om het overzicht te bewaren

Doordat borden worden geplaatst door verschillende wegbeheerders van de overheid, zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten, is het lastig het overzicht te bewaren. Om de wettelijke verkeersborden in kaart te brengen en bij te houden worden alle wettelijke verkeersborden verzameld binnen een landelijke centrale database van platform ISPM (Intelligent Public Space Management).

Een ontwikkeling, waarmee het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en wegbeheerders een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid. Veilig Verkeer Nederland roept  roept wegbeheerders op het gebruik van niet-wettelijke verkeersborden te matigen en monitoren.

Bron: Veilig Verder Nederland

Meer over: