Het gaat weer de verkeerde kant op met het aantal verkeersslachtoffers in ons land. Vorig jaar kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval. Dat zijn er 147 meer dan in 2021 (een toename van maar liefst 27 procent) en het hoogste aantal sinds 2008.
Dood vaak als gevolg van een fietsongeval
Er kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer. Daarbij lieten 291 fietsers het leven en dat is het hoogste aantal sinds 1996 toen het CBS begon met de registratie. Het aantal doden onder de 75-plussers op de fiets steeg van 94 in 2021 naar 150 in 2022.
Verkeersslachtoffers van 50 jaar en ouder overleden volgens het CBS relatief vaak als gevolg van een fietsongeval. Van de fietsers die vorig jaar verongelukten had bijna de helft een aanrijding met een (bestel)auto. Een kwart van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk, bijvoorbeeld door een glad wegdek, een verkeerde stuurbeweging of omdat de fietser onwel werd.
Rol van de e-bike
Welke rol de elektrische fiets speelt bij het groeiend aantal dodelijke fietsongelukken onder ouderen, is niet duidelijk. Het aandeel van de e-bike stijgt weliswaar in het overzicht van de geregistreerde ongelukken, maar dat kan ook komen doordat steeds meer mensen een elektrische fiets aanschaffen. Slachtoffers jonger dan 50 jaar komen vaker om bij een auto-ongeluk.
De verwachting is dat aantal ernstige verkeersgewonden door eenzijdige ongelukken met fietsers de komende jaren toeneemt. De 65-plusser geldt als een belangrijke risicogroep. Hun aantal groeit, want ze worden mobieler en kiezen meer voor de fiets als vervoermiddel. Dat is op zich goed, want gezond, maar de risico’s nemen wel toe.
Roep om verplichte fietshelm
De roep om het verplicht dragen van een fietshelm wordt daarom steeds luider. Medisch specialisten zeggen bijna dagelijks te maken te hebben met hersenletsel door fietsongelukken. Ze zien de gevolgen van het niet dragen van een fietshelm terug in bloedingen en ernstige kneuzingen. Uit onderzoek blijkt dat fietshelmen de kans op hoofdletsel bij een ongeluk met meer dan 60 procent verlagen. Zeker bij e-bikers.
Den Haag ziet een verplichte fietshelm niet zitten omdat hiervoor geen draagvlak is onder de bevolking. De hoop is dat steeds meer mensen vrijwillig voor een fietshelm kiezen.
Het kan sowieso natuurlijk helemaal geen kwaad om goed verzekerd de weg op te gaan.