Waar blijft toch de zelfrijdende auto, die ons al een tijdje wordt beloofd. Tesla-topman Elon Musk roept al een decennium dat het niet lang meer duurt en techgiganten als Google en autofabrikanten investeren miljarden.
Doden en gewonden
De belofte voor de toekomst, zorgeloos in je zelfrijdende auto stappen en automatisch van A naar B reizen, laat op zich wachten. Experimenten lopen spaak en sinds 2016 vielen er al 14 doden en 59 gewonden in zelfrijdende Tesla’s met softwareproblemen.
Camerasysteem zelfrijdende auto deugt niet
Experts roepen dat Tesla zijn auto’s niet meer als zelfrijdend kan bestempelen. Het grote aantal ongelukken met zelfrijdende Tesla’s waren reden voor de Wall Street Journal om onderzoek te doen naar de technologie die het merk gebruikt voor deze auto’s. Hieruit blijkt dat ongelukken vooral te maken hebben met het camerasysteem dat Tesla gebruikt.
LIDAR-systeem
Andere automerken vertrouwen op een nauwkeuriger LIDAR-systeem, een radarsysteem dat laserpulsen van objecten terugkaatst om deze te lokaliseren en te meten. De goedkopere videocamera’s registreren wat er op de weg gebeurt en zorgen dat de auto, waar nodig, ingrijpt.
Bestuurder blijft verantwoordelijk
Volgens Elon Musk zijn die camera’s meer dan voldoende om de zelfrijdende auto’s veilig de weg op te sturen. Het autobedrijf legt in reacties op de fatale ongelukken dan ook bij de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Plannen om meer dan camerasystemen toe te passen, zijn er op dit moment niet bij Tesla.
Technologie beperkt
Dariu Gavrila hoogleraar Intelligent Vehicles aan de TU Delft zegt in EenVandaag dat zonder LIDAR het systeem van Tesla op dit moment niet goed genoeg is om de auto’s als zelfrijdend te bestempelen. Het systeem van Tesla, gebaseerd op cameratechnologie en machine learning, is volgens hem te beperkt.
De tekst gaat onder de video verder >>
Bestuurder moet bijspringen
Met machine learning worden auto’s getraind met voorbeelden. En dat werkt volgens Gavrila alleen goed voor objecten die vaak voorkomen en waar veel voorbeelden van zijn, zoals voetgangers, auto’s, stoplichten, en typische verkeerssituaties. Maar als een koelkast van een vrachtwagen valt of een auto ligt op zijn kop dan gaat het fout.
Een bestuurder moet nog steeds het systeem checken en zijn oog op de weg houden. Het systeem kan in 99,99 procent van de gevallen zelf rijden, maar in die overige gevallen gaat het fout. En dan moet de bestuurder paraat zijn om in te springen.
Dit kan Tesla doen
Gavrila zegt dat Tesla 2 zaken kan toevoegen om de zelfrijdende auto te perfectioneren:
- Meerdere sensoren gebruiken, dus naast camera’s ook radars. Deze werken met verschillende meetprincipes en kunnen ook willekeurige obstakels detecteren.
- Niet alleen inzetten op AI-technologie, maar ook op klassieke roboticatechnieken.
Vraag is niet óf maar wanneer
De hoogleraar blijft voorstander van zelfrijdende auto’s. Hij is er van overtuigd dat ze ons meer veiligheid op de weg kunnen brengen. Volgens hem kunnen we de ontwikkeling niet negeren en is voor hem niet de vraag of we ooit een volledig zelfrijdende krijgen, maar wanneer.
Bronnen: EenVandaag, Autoweek. Foto: Andrey Popov (Canva)