De aanvallen van de Houthi-rebellen op schepen zorgen ervoor dat supermarkt Lidl containerschepen met goederen niet meer door de Rode Zee laat varen. De supermarkt probeert de gevolgen voor zijn voor klanten te beperken. “Mocht het onoverkomelijk zijn dat een bepaald product niet meer voorhanden is, dan zijn er voldoende alternatieven beschikbaar”, laat Lidl weten.
Daarmee voegt Lidl zich bij een steeds langere wordende lijst van bedrijven die maatregelen nemen naar aanleiding van de Houthi aanvallen. De rebellen uit Jemen voeren die uit als vergelding voor geweld door Israël in de Gazastrook.
Veiligheid bemanning, heeft topprioriteit Lidl
Het gaat om de schepen van de rederij Tailwind Shipping Lines die eigendom zijn van Lidl. Ze vervoeren hoofdzakelijk non-foodgoederen voor Lidl en andere klanten van Azië naar Europa. Vanwege de situatie op de Rode Zee varen alle Tailwind schepen nu om via Kaap de Goede Hoop. “De veiligheid van de bemanning, schepen en lading heeft topprioriteit”, zegt Lidl.
Tesla en Volvo stellen productie uit
Ook andere bedrijven grijpen in. Zo schort Tesla een groot deel van zijn productie, in een fabriek bij Berlijn, op van 29 januari tot 11 februari. De fabrikant van elektrische auto’s zegt minder onderdelen te ontvangen doordat vrachtschepen, vanwege die onveilige situatie op de Rode Zee, om moeten varen. De productie in de Gentse fabriek van de Zweedse autofabrikant Volvo ligt ook al enkele dagen stil omdat onderdelen niet tijdig worden geleverd.
Horgere prijzen producten
Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam zegt dat de onveilige situatie op en rond de Rode Zee in ons land zorgt voor hogere prijzen van tal van producten. De inflatie neemt toe, doordat het transport duurder wordt. Containerbedrijven hebben hun tarieven volgens hem al verdriedubbeld.
Bron: Business Insider. Foto: EvrenKalinbacak by Canva