Te hoge rekeningen door tandartsen. We horen het steeds vaker. Als patiënt met een smalle beurs kun je dan 2 dingen doen: in gesprek gaan met de behandelaar en de juiste tandverzekering voor 2024 kiezen.
Vaak hoge eigen bijdragen, ook voor een verzorgd gebit
Als je met een verzorgd en gezond gebit voor controle gaat, mag je verwachten dat je na afloop geen hoge rekening krijgt van je tandarts of mondhygiënist. Toch kan dat vies tegenvallen. Aan de hand van het praktijkvoorbeeld van José (52) laten we zien wat er mis kan gaan en wat je moet doen om onnodig hoge rekeningen te voorkomen.
José: “Elk half jaar ga ik naar de mondhygiënist. Ik ben daar al jaren in de tandartsenpraktijk en dat bevalt goed. Omdat ik al jaren geen gaatjes of ontstekingen meer heb besloot ik eind vorig jaar om mijn aanvullende tandartsverzekering stop te zetten. Die werd voor mij gewoon echt te duur. Met mijn aanvullende verzekerd keek ik nooit kritisch naar mijn rekeningen. Tot ik vorige maand de rekening van de mondhygiënist ontving. Toen schrok ik: 164 euro voor de behandeling! Maar ik heb een verzorgd gebit, waar niets mis mee is. Hoe kan de factuur dan zo hoog zijn? En wat nu als je wel veel klachten hebt? Wat moet je dan wel niet betalen?”
Grote verschillen in facturen per behandeling
José dook in de facturen van vorige jaren en vergeleek ze met de rekening van dit jaar. Daar blijkt een groot verschil in te zitten. Tijdens de laatste behandeling viel haar ook iets anders op. “Ik vond dat de behandelaar maar bleef krabben en schrapen. Het hield maar niet op. Zo erg kon het toch niet zijn? En aansluitend kreeg ik weer een poetsinstructie. Die had ik al zo vaak gehad. En daarbij: de vorige keer kreeg ik nog een compliment. Wat is er nu dan anders?”
Zo’n hoge rekening kan ik niet nog een keer ophoesten
José
Omdat je als patiënt met je mond open in de stoel ligt, kom je slecht tot een gesprek. Je weet ook niet wat ze in je mond uitspoken. Je kan niet meekijken, je geeft je maar over. Maar het vertrouwen was bij José wel ineens weg na de laatste rekening. “Ik heb wel betaald, maar ik overweeg nu om voorlopig niet meer te gaan. Ik kan zo’n bedrag niet nog een keer ophoesten.”
Alsof je met een dure advocaat praat
De huidige behandelingen in de mondzorg gaan per tijds-click. Dit betekent dat wanneer je een gezellig praatje met je behandelaar houdt, je daarvoor betaalt. Dat was voorheen niet zo. In de vorige regeling werd standaard 30 minuten gerekend voor een behandeling. De ene patiënt stond dan binnen 10 minuten weer buiten en bij de andere had de behandelaar meer tijd nodig. Dan kreeg je achteraf te zien dat je een geringe, gemiddelde of uitgebreide behandeling had ondergaan. In die tijd maakte het voor de patiënt en behandelaar ook niet uit of je even een gezellig praatje met elkaar maakte. Nu is het al snel of je met een dure advocaat praat.
José: “Dat van die tijd-clicks, daar was ik niet alert op. Dat verklaart wel waarom het bij mij die laatste keer zo lang duurde. Dat geeft mij geen vertrouwen. Ik heb er dan ook een vieze nasmaak van in mijn mond gekregen.”
1 miljoen mensen maken geen gebruik van mondzorg
1 miljoen mensen maken, zo blijkt uit een onderzoek van de Patiënten-federatie, geen gebruik van controles en behandelingen door mondzorg. Ook stellen steeds meer mensen – vaak vanwege een smalle beurs – een bezoek aan de tandarts en mondhygiënist uit en nemen ze geen aanvullende zorgverzekering.
Over de rekening van José doen we navraag bij haar tandartsenpraktijk en dan blijkt het gevoel van José te kloppen. Ook de eigenaar van de praktijk vindt de rekening te hoog. “Het kan liggen aan het tempo waarin wordt gewerkt. Die ligt bij iedereen anders. Toch is er bij José iets niet goed gegaan. José had deze uitgebreide behandeling niet nodig. Haar goed gesaneerde gebit kon in de gebruikelijke 25 minuten uitgevoerd worden.”
Gelukkig zijn er ook behandelaars die anders omgaan met de tijd-clicks. Daar houden ze een ruimer werkschema aan voor een praatje met de patiënten. Andersom komt het ook voor dat patiënten aangeven ‘het zo kort mogelijk te willen houden’. Die hebben dat speciaal in hun dossiers laten opnemen. Die komen binnen, gaan liggen en zijn zo weer weg.
Klanten waarbij het elke keer anders is
Toch blijft het een moeilijke materie. In het geval van José wist de praktijkeigenaar uit ervaring dat een geringe behandeling volstond. “Toch zien we ook wel mensen waarbij elke afspraak anders is. De ene keer ben je zo klaar en dan zie je ze na de vakantie terug en hebben ze tijdens hun All Inclusive in Turkije niet naar hun gebit omgekeken. Dan hebben we er veel meer werk aan.”
Niet gaan is gevaarlijk voor de gezondheid
Mensen met een smalle beurs, zoals José, kiezen er sinds de nieuwe landelijke afspraken vaker voor om een behandeling over te slaan of niet meer te gaan vanwege te hoge facturen/zorgkosten en/of eigen bijdragen. Dat is slecht, vindt de Patiënten-federatie. Het kan op termijn namelijk voor chronische klachten zorgen en in een aantal gevallen zelfs gevaarlijk zijn voor de gezondheid.
Advies is om beter te communiceren
De oplossing is een mondige patiënt. Een patiënt die communiceert over zijn of haar wensen en beperkingen. “Patiënten moeten aan de bel trekken als ze vragen hebben. Jammer genoeg gebeurt dit te weinig. Niet iedereen is assertief. Daar gaat het vaak mis”.
Daarom is het advies aan iedereen:
- Maak duidelijke afspraken met je behandelaar.
- Vraag indien nodig naar de notities.
- Is het te vergelijken met eerdere behandelingen?
- Geef kort en duidelijk aan wat je wensen zijn.
- Geef aan of je wil weten wat hij of zij doet (of gaat doen).
Verschillen in vergoedingen en behandelingen per verzekeraar
Ook zijn er verschillen verzekeraar die allemaal een eigen vergoedingenpakket hebben. Daarom is het ook belangrijk om je facturen en huidige tandartsvergoedingen van je zorgverzekering voor 2024 nog deze maand te vergelijken met de vergoedingen van andere verzekeraars in het komende jaar.
En tot slot: Blijf communiceren over behandelingen en facturen, met zowel de behandelend arts als de verzekeraar. Zo weet je wat ern na een behandeling wel en niet onder jouw eigen risico valt.
Bron: Patiënten-federatie