Ga naar de inhoud

Voor mezelf beginnen, welke aftrekposten zijn er?


Voor 50-plussers is het nog steeds lastig om een baan te vinden, ook met de huidige arbeidskrapte. Het onderwerp is – ook recent nog – genoemd als aandachtspunt in de Eerste Kamer, bij de behandeling van het eindrapport ‘Gelijk recht doen’ van de Parlementaire Onderzoekscommissie effectiviteit antidiscriminatiewetgeving (POC). Is het niet interessant om een alternatief te onderzoeken, proactief te zijn en er een eigen (positieve) draai aan te geven? Voor jezelf beginnen? Wat zijn de financiële (belasting)voordelen?

Aftrekposten

Wanneer je overweegt voor jezelf te beginnen kan het zijn dat de startkosten niet zo hoog zijn als je dacht. Waarom niet? Als ondernemer kun je de zakelijke kosten aftrekken. Check voor de specifieke details de site van de Belastingdienst. Hier zetten we alvast 8 soorten aftrekposten voor je op een rij: 

  1. Adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming;
  2. Inschrijving in het handelsregister;
  3. Huur van bedrijfsruimte;
  4. Briefpapier en ander correspondentiemateriaal;
  5. Inrichting van een kantoor of werkplaats;
  6. Onderhoudskosten;
  7. Verzekeringen;
  8. Reiskosten met het openbaar vervoer

Motief en redelijke verhouding

Je kunt de startkosten vaak aftrekken. Niet alle kosten zijn aftrekbaar. De Belastingdienst checkt wat je motief geweest is om de kosten te maken. Heb je de kosten volledig gemaakt voor de zakelijke belangen van je onderneming? Dan wordt het toegestaan als aftrekpost. Wanneer je de aanloopkosten wel erg hoog op laat lopen krijg je ook niet per definitie alles vergoed. De Belastingdienst kijkt of er een zogenaamde ‘redelijke verhouding’ is tot het doel en de gemaakte kosten. 

Specifieke details

Laat je adviseren door een belastingadviseur over het moment wanneer je de kosten van de Belasting aftrekt. Of check de site van de Belastingdienst. Er zijn namelijk kosten die je niet meteen in het jaar dat je ze maakt rechtstreeks af kunt trekken. In sommige gevallen kun je de kosten het beste in een keer aftrekken en soms kun je de kosten beter spreiden over meerdere jaren. Soms kun je de BTW die je de leverancier in rekening brengt ook aftrekken. Dat heet de aftrek van voorbelasting. Hierover kun je je het beste even laten informeren door je belastingadviseur. Je kunt ook met een handig hulpmiddel zelf alles rondom de BTW berekenen. Op de site van de Belasting is over dit onderwerp ook veel te vinden.

Dit is alvast een eerste aanzet om voor jezelf te starten. 

Meer over: