Volkswagen, de draaiende motor van de Duitse economie en het kroonjuweel van de auto-industrie van onze oosterburen zit in zwaar weer. Het gaat niet om een zuchtje tegenwind, maar er is storm op komst met fabriekssluitingen en mogelijk duizenden ontslagen.
De ellende begon met de ‘dieselgate’
De neerwaartse spiraal werd voor, het ooit meest succesvolle automerk ter wereld, ingezet met de ‘dieselgate’. Deze fraudezaak kwam in 2015 aan het licht. Het ging om manipulatie van de uitstootwaarden van dieselmotoren in miljoenen Volkswagens. Het schandaal liet diepe sporen na. De betrouwbaarheid van het onverwoestbare geachte en degelijke automerk was aangetast. Het schandaal bleef door sudderen en Volkswagen achtervolgen. Volkswagen moest zijn koers heroverwegen.
Lees ook: Meest verkochte automerk in april: Kia en Volkswagen.
Snoeiharde concurrentie uit Azië
Wat verder een cruciale rol speelt bij de teloorgang van Volkswagen is de zo goed als mislukte overstap naar elektrisch rijden. De snoeiharde concurrentie van Aziatische merken, die hun veel goedkopere elektrische modellen bij ons in Europa op de markt brengen, verhoogt de druk op het Duitse autobedrijf nog eens extra. En vergeet niet dat loon- en productiekosten in Duitsland maar blijven stijgen, en het Volkswagen niet lukt om zijn marktaandeel in China te behouden. Allemaal minnetjes.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Volkswagen is van plan om ten minste drie fabrieken in Duitsland te sluiten. Daardoor komen tienduizenden banen te vervallen, heeft het personeel te horen gekregen: https://t.co/F9xdYRnFoU pic.twitter.com/zcBkQPMzM7
— AutoWeek (@AutoWeek) October 28, 2024
Vaarwel aansluiting met autotrends
De kosten van elektriciteit en staal zijn in China weliswaar gedaald, maar de loonkosten vormen nog steeds een groot probleem. Volkswagen werkt ondertussen wel hard om de technologische achterstanden in te halen, maar dit vereist weer enorme investeringen. Waar haal je het geld vandaan? Dat betekent voorlopig geen nieuwe elektrische modellen en vaarwel aansluiting met de trends in de autosector.
Enorme druk op Volkswagen en politiek
De druk op Volkswagen, maar ook de leiders van het land is groot om te redden wat er te redden valt. Het zegt genoeg dat bondskanselier Olaf Scholz voorop loopt bij de bemiddelingspogingen tussen autoindustrie en vakbonden. Zijn opdracht is niet eenvoudig en luidt: industrie behouden en lokale werkgelegenheid beschermen.
Volkswagens poging om kosten te besparen door tijdelijk personeel sneller te kunnen ontslaan en mogelijk fabrieken in andere landen te openen, stuit op veel weerstand bij de vakbonden. Zij doen er alles aan om verlies van Duitse banen te voorkomen.
Lees ook: Meest gestolen auto’s: met deze merken moet je oppassen.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’ https://t.co/N8nkRY4frt via @telegraaf
— Jacqueline Wouters ❌❌❌ (@JacquelineWxxx) October 28, 2024
Duitsers gaan nieuwe realiteit tegemoet
De dreigende fabriekssluitingen in Duitsland zijn niet alleen funest voor het bedrijf zelf, maar voor de hele Duitse industrie die een rijke geschiedenis kent van precisie en kwaliteit. Het ontslag van duizenden mensen luidt grote in veranderingen in voor onze oosterburen, die dat niet zo gewend zijn. Ze zien zich geconfronteerd met een onzekere toekomst en een nieuwe realiteit waarin het aankomt op veerkracht en nieuwe initiatieven.
Lukt het Volkswagen en Duitsland om deze crash te boven te komen?
Bronnen: NOS, Autointerntionaal, Autovisie. Foto: Canva