Het is momenteel zo druk op Schiphol, dat verschillende luchtvaartmaatschappijen hun vluchten annuleren. Als de luchtvaartmaatschappij je vlucht geannuleerd heeft, zijn er verschillende dingen waar je als consument recht op hebt.
Lees hier wat je rechten zijn en wat je doet als jouw vlucht niet doorgaat of verzet wordt.
Waarom is het zo druk op Schiphol?
Je hebt het de afgelopen tijd ongetwijfeld al regelmatig op het journaal gezien of van mensen om je heen gehoord: Schiphol heeft het te druk. De drukte op de luchthaven heeft niet alleen te maken met alle vakanties, het bedrijf kampt ook met enorme personeelstekorten. De luchthaven spreekt zelf van overmacht en zegt er alles aan doen om dit te voorkomen.
Lees ook: Medewerkers Schiphol bezorgd over werkdruk tijdens de zomervakantieperiode.
Wat moet je doen als jouw vlcuht geannuleerd is?
Een luchtvaartmaatschappij mag jouw vlucht altijd annuleren. Alleen hoor je het pas vlak voor je vertrek en niet 2 weken van tevoren? Dan heb je recht op een vergoeding van extra gemaakte kosten en eventuele verzorging ter plaatse.
Denk hierbij aan eten en drinken indien je al op de luchthaven bent. Ook heb je recht op een alternatieve vlucht of anders een vergoeding voor het omboeken. Heb je liever je geld terug? Dat kan ook! Kies of je een nieuwe vlucht neemt of liever jouw geld terugkrijgt.
Je hebt recht op een vergoeding als de situatie van je geannuleerde vlucht aan de voorwaarden voldoet, deze zijn vastgelegd in EU Verordening 261/2004:
- Je vlucht vertrekt vanuit een EU-land of je vliegt naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
- De annulering van jouw vlucht is niet veroorzaakt door overmacht.
Je hebt recht op een compensatie in de vorm van geld. Dit is een bedrag tussen 250 euro en 600 euro. Wanneer je hier recht op hebt, verschilt per situatie en vliegmaatschappij.
Meld je in elk geval bij de maatschappij waar je mee zou vliegen. De andere kosten ten gevolge van het annuleren van je vlucht, zijn wel voor eigen rekening. Denk aan de annuleringskosten of het omboeken van je hotel.
Mijn luchtvaartmaatschappij wil niet meewerken
Kom je er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan kan je via een organisatie een claim indienen zoals bij Vlucht Claim Service. dit is een organisatie die is opgericht door de Consumentenbond.
Er zijn ook nog andere juridische hulpverleners die gedupeerde passagiers bijstaan. Denk aan EUclaim, Airhelp en Aviclaim. Omdat ze commercieel zijn, werken ze op basis van no cure no pay. Je moet ze een bedrag betalen als het ze lukt om een compensatie/geldbedrag terug te vragen.
Ik heb een pakketreis geboekt en mijn vlucht is geannuleerd
Als je een pakketreis hebt geboekt en je vlucht is geannuleerd, heb je dezelfde rechten als hierboven beschreven. Je staat zelfs wat sterker, omdat je aanspraak kan maken op je hele vakantie. De aanbieder van de pakketreis heeft namelijk de verantwoordelijkheid om voor alles wat niet door kan gaan een alternatief te bieden.
Dat geldt voor het hotel, de transfer en eventueel uitjes. Daarnaast word je voor de misgelopen vakantiedagen altijd gecompenseerd. Dit kan zijn in de vorm van geld of extra dagen. Het enige wat je moet doen is contact opnemen met de aanbieder van de vakantie pakketreis. Zij leggen je dan uit wat je kan verwachten.
Mijn vlucht is verzet, wat nu?
Als een luchtvaartmaatschappij 2 weken van tevoren jouw vluchttijden wijzigt, heb je helemaal nergens recht op. Dit is het recht wat een luchtvaartmaatschappij heeft. Ook als je een dag later vertrekt dan gepland, moet je dit accepteren volgens de Consumentenbond.
Bij een vakantie is een gemiste dag geen ramp. Als je slechts een weekendje weggaat, is dit een ander verhaal. Dan heb je wel recht op een compensatie. Het kan ook zijn dat de luchtvaartmaatschappij je een totaal andere bestemming aanbiedt. Als dit niet vergelijkbaar is, mag je de overeenkomst kosteloos ontbinden en krijg je je geld terug.
- Neem hoe dan ook contact op met je luchtvaartmaatschappij om de eventuele alternatieven te bespreken. Wie weet hebben ze nog een ander plekje voor je of een alternatieve oplossing.
5 alternatieve vakantietips voor de de drukste vakantieperiode
- Probeer de drukte in de zomer te vermijden. Kijk of je kan vliegen via een andere luchthaven.
- Boek een pakketreis. Zo ben je gedekt voor de kosten van je hotel, transfer en andere zaken.
- Kijk ook eens naar andere vervoersmogelijkheden.
- Bekijk extra goed de voorwaarden van je reis- en annuleringsverzekeringen.
- Boek altijd met je creditcard. Dan heb je extra bescherming om de betaling terug te draaien.
Bekijk hieronder de video van EU Claim met de uitleg over jouw rechten op terugbetaling of compensatie >>
Bron: Vlucht Claim Service. Hoofdfoto: Canva.