Ga naar de inhoud

Waar gaat je plas en poep heen in het vliegtuig?

vliegtuig wc

Als de natuur je roept tijdens een vlucht, ga je naar het toilet, ook wel bekend als het vliegtuigtoilet. Deze compacte maar functionele ruimtes zijn ontworpen om te voorzien in je basisbehoeften terwijl je in de lucht bent. Maar wat gebeurt er als je doortrekt?

Waar blijven alle uitwerpselen?

Waar blijft de ontlasting/urine als we gebruik maken van het toilet in een vliegtuig? De vliegtuig-wc is anders dan thuis. Om het proces te begrijpen, moeten we eerst weten hoe het sanitair in een vliegtuig werkt. In tegenstelling tot je badkamer thuis, hebben vliegtuigen een complex systeem dat ontworpen is om efficiënt met afval om te gaan tijdens de vlucht. Het systeem bestaat uit twee aparte tanks – 1 voor vloeibaar afval (urine) en 1 voor vast afval (uitwerpselen).

Nadat je hebt doorgespoeld, wordt het afval, inclusief je urine, door een netwerk van buizen in het toestel gestuurd. Deze leidingen zijn gescheiden van de leidingen die worden gebruikt voor drinkwater of andere essentiële functies. Het afval wordt vervolgens opgeslagen in tanks aan boord, discreet verborgen in de structuur van het vliegtuig.

Vliegtuigtoiletten werken met een toilettank

Laten we beginnen met het vloeibare afval. Wanneer je het toilet in een vliegtuig doorspoelt, wordt de urine opgevangen in een tank die bekend staat als de ‘blauw-saptank’. Deze tank bevat een mengsel van chemicaliën, waaronder een blauwe kleurstof, die helpt om de geur onder controle te houden en het afval af te breken. De blauwe kleurstof dient ook als visuele indicator voor onderhoudspersoneel om te bepalen wat het niveau van de tank is en wanneer deze geleegd moet worden. 

Het vaste afval wordt verzameld in een aparte tank die de ’toilettank’ wordt genoemd of beter bekend als een vacuümtoilet. Deze tank is uitgerust met een vacuümsysteem dat het afval uit de toiletpot zuigt en opslaat tot het vliegtuig landt. Het vacuümsysteem zorgt voor een efficiënte afvalverwijdering en minimaliseert de geur en het risico op lekken.

Het geluid van een vliegtuigtoilet

Als je in een vliegtuig het toilet doortrekt, merk je misschien dat het geluid heel anders is dan wat je thuis gewend bent. Dat komt omdat de toiletten in vliegtuigen gebruik maken van een doorspoelsysteem op basis van vacuüm. In plaats van te vertrouwen op waterdruk, creëren vacuümtoiletten een sterke zuigkracht die afval efficiënt verwijdert. Het vacuümsysteem vermindert ook de hoeveelheid water die nodig is per spoeling, waardoor het milieuvriendelijker is.

Waterbesparing

Het waterverbruik van vacuümtoiletten is aanmerkelijk lager dan dat van reguliere toiletsystemen: ze bieden een waterbesparing tot zo’n 90 procent. Er kan ruim 300 liter in 1 tank. Bijna al die ruimte is bestemd voor jouw ‘boodschappen’. Er wordt alleen een klein beetje water over de toiletbowl gespoten voordat het afzuigventiel opengaat, om de anti-aankleef-laag schoon te spoelen.

Afvoer op de luchthaven

Wanneer het vliegtuig landt, is het grondpersoneel verantwoordelijk voor het legen van de afvaltanks. Dit gebeurt door een speciale slang aan te sluiten op het toiletsysteem van het vliegtuig en de inhoud af te voeren naar een aangewezen afvoerplaats. In oudere vliegtuigen werden de afvaltanks vaak handmatig geleegd door het grondpersoneel met behulp van speciale apparatuur.

Moderne vliegtuigen hebben echter geavanceerde systemen die automatische afvalverwijdering mogelijk maken. Deze systemen zijn ontworpen om een hygiënisch en efficiënt proces te garanderen, waarbij de menselijke interactie met het afval tot een minimum wordt beperkt.

Wees gerust, er zijn strikte regels en protocollen om een veilige en hygiënische verwerking van het afval te garanderen. Zodra het afval uit het vliegtuig is verwijderd, ondergaat het een rigoureus proces van behandeling en verwijdering. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens houden zich aan strenge regels en richtlijnen om ervoor te zorgen dat het afval veilig en verantwoord wordt verwerkt. De behandeling bestaat uit verschillende methoden zoals filtratie, chemische desinfectie of zelfs verbranding, afhankelijk van de plaatselijke regelgeving en milieuoverwegingen.

Toekomst

Vliegtuigen streven er voortdurend naar om milieuvriendelijker te worden, en afvalverwerking is daarop geen uitzondering. Sommige luchtvaartmaatschappijen onderzoeken nu het idee om afval om te zetten in nuttige bronnen, zoals biobrandstoffen of meststoffen. Deze innovatieve aanpak vermindert niet alleen de hoeveelheid afval die naar stortplaatsen wordt gestuurd, maar draagt ook bij aan een duurzamere luchtvaartindustrie.

Meer over: