Ga naar de inhoud

Vierseizoenenband die langer meegaat, gaat dat de bandenindustrie veranderen?

Autobanden

Een Fins bedrijf heeft een nieuw type vierseizoenenband ontwikkeld die een levensduur van 128.750 kilometer belooft. Dit is 2 keer langer dan de gemiddelde band, die na ongeveer 65.000 kilometer vervangen moet worden.

Het geheim? De band van dat Finse bedrijf Nokian zit boordevol aramidevezels om hem sterker te maken. Is dat een goed idee of schiet de bandenindustrie zichzelf hiermee in de voet?

De race om de bestendigste band

Het is een fascinerend veld van concurrentie. Goodyear, 1 van de concurrenten, heeft zelfs een conceptband ontworpen voor een duizelingwekkend aantal van 500.000 kilometers. Maar er wringt iets: bedrijven zoals Nokian en Goodyear verdienen hun brood met de verkoop van nieuwe banden. Hoe zal een lang levende band, die minder vervanging nodig heeft, hun bedrijfsmodel beïnvloeden? Lees 5 mogelijke gevolgen voor de markt:

  1. Verminderd verkoopvolume: Minder frequente vervanging van langlevende banden kan leiden tot lagere verkoopcijfers voor fabrikanten en verkopers.
  2. Prijsaanpassingen: Omzetverlies resulteert mogelijk in hogere prijzen voor banden om dit te compenseren.
  3. Focus op kwaliteit: Bedrijven zullen zich meer richten op duurzaamheid en hoogwaardige banden om klanten te trekken die op zoek zijn naar langdurige oplossingen.
  4. Servicegerichte aanpak: Van louter verkoop kunnen bedrijven overstappen naar service- en onderhoudsmodellen om klanten aan zich te binden.
  5. Nieuwe marktsegmenten: Focus verleggen naar sectoren zoals wagenparken en industrieën die waarde hechten aan duurzaamheid en langere levensduur.

Hoe verminder je zelf bandenslijtage

Er zijn eigenlijk 3 oorzaken voor bandenslijtage. Ten eerste is er de slijtage door het gebruik op de weg. Daarnaast kunnen beschadigingen aan de band optreden door schrapen of stoten tegen stoepranden. Ten derde, na verloop van tijd, verliest ook het rubbermengsel zijn soepelheid en sterkte door rijbewegingen en uv-straling. Is het hierom dat de ANWB adviseert banden na maximaal 10 jaar te vervangen, onafhankelijk van de kilometers.

Tips voor het verlengen van de levensduur van banden

Uitlijning en bandenspanning zijn cruciaal. Als een band te zacht of te hard is, zal deze sneller slijten. Stadsverkeer en bochtige wegen, evenals onregelmatig rijgedrag en te krappe veiligheidsmarges, kunnen de levensduur ook verkorten.

Risico’s van versleten banden

4-seizoenenbanden worden steeds populairder vanwege hun verbeterde prestaties in verschillende weersomstandigheden. Ze hebben onder andere betere eigenschappen dan banden met weinig profiel. Deze laatste verhogen namelijk de remweg en verhogen het risico op botsingen, vooral bij noodstops en slecht weer. Er zijn ook bepaalde risico’s verbonden aan versleten banden zoals aquaplaning en klapbanden, de laatste met name bij oudere banden met onopvallende haarscheuren.

Bron: bndestem. Foto: Pixelshot by Canva

Meer over: