Ga naar de inhoud

Hoe laat je een verpletterende indruk achter?


Hoe laat je een verpletterende indruk achter? En wat maakt iemand eigenlijk sympathiek? Onderzoekers van Universiteit Harvard kwamen met een aantal verrassende bevindingen. De wetenschappers baseerden hun onderzoek op duizenden gesprekken tussen mensen die elkaar net leerden kennen. Waar? In online chats en speeddates.

Vragen stellen

De conclusie? Degenen die in de online chats meer vragen stelden lieten een betere indruk achter op de gesprekspartners. Bij speeddates was eenzelfde patroon zichtbaar: degenen de meeste vragen stelden hadden een grotere kans op een vervolgdate. De reden is een open deur: iedereen vindt het leuk wanneer iemand oprechte interesse toont. Het is een makkelijke manier om iemand voor je te winnen. 

Opbouw en structuur

De wetenschappers zagen dat er nog iets anders essentieel is bij dit soort eerste kennismakingen. Het is volgens hen beter om te beginnen met eenvoudige en niet te zware onderwerpen. Bouw eerst een band op met je gesprekspartner. Begin met vragen over de huisdieren, hobby’s en woonplaats. De meer intieme vragen stel je later. De opbouw en structuur van een conversatie is belangrijk, wil je een kans van slagen hebben. 

Crux in vervolgvragen

In de vervolgvragen zit de crux. Hoe dieper je graaft, hoe meer jouw gesprekspartner het idee krijgt dat je oprechte interesse in hem of haar hebt. Die vervolgvragen bieden ook een kans om tot een echt en diepgaand gesprek te komen, dat uitstijgt boven een vraag- en antwoord gesprek. 

Voorbeelden

Niet iedereen is gezegend met natuurlijke verbale eigenschappen. Geen probleem. Enkele voorbeelden van vervolgvragen:

  • Waarom denk je dat?
  • Wat bedoel je met…?
  • Hoe zit het met jouw…?
  • Kun je me meer vertellen over…?
  • Hoe ben je tot die keuze gekomen?

Tip

Nog een tip: houd de toon luchtig, ontspannen en vriendelijk. Bouw ook (een natuurlijke) rust in zodat de gesprekspartner tijd heeft om te antwoorden, voordat je de volgende vraag afvuurt. Je wilt niet dat je overkomt als een interviewer. 

Het is te leren

Sympathiek zijn is niet een persoonlijkheidskenmerk waar je al dan niet mee gezegend bent. Je kunt het gewoon leren. Het is niet de beste strategie om de ander te overladen met je eigen prestaties en kennis, hoe bewonderenswaardig die misschien ook is. Veel krachtiger is het wanneer je je aandacht op de gesprekspartner richt. 

Meer over: