Ga naar de inhoud

Nooit eerder zoveel verkeersdoden in Nederland, Brabant koploper

Verkeersdoden

De recente cijfers tonen een verontrustende trend aan: het aantal verkeersdoden in Nederland is gestegen naar het hoogste niveau sinds 2008. Met name de provincie Brabant spant de trieste kroon als het gaat om het aantal fatale verkeersongevallen.

De nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat er in 2022 maar liefst 737 mensen het leven hebben verloren door verkeersongevallen in het hele land. Dit betekent een toename van bijna 27 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Lees hier meer over de zorgwekkende stijging van het aantal verkeersdoden en de rol die de provincie Brabant hierin speelt.

140 verkeersdoden in Brabant

Na een jaar van afwezigheid is Brabant weer de provincie met het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland. In 2022 kwamen er 140 mensen om het leven in het verkeer in Brabant, wat het hoogste aantal is onder alle provincies. Dit betekent een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar, toen er 91 verkeersdoden waren in die provincie.

Volgens recente gegevens van het CBS is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers dus met 49 gestegen ten opzichte van 2021. Het CBS biedt geen verklaring voor deze toename in aantallen.

Het hoge aantal verkeersdoden in Brabant van het afgelopen jaar doet denken aan de cijfers van 2018 en 2019, toen respectievelijk 150 en 142 dodelijke slachtoffers vielen in het verkeer. Het is zorgwekkend om te zien dat het aantal verkeersdoden in die provincie weer op dit niveau is beland.

Provincie streeft naar 0 verkeersdoden

Het streven naar 0 verkeersslachtoffers is al jarenlang een belangrijk doel van de provincie Brabant. Om dit te bereiken, blijft de provincie sterk inzetten op gedragsverandering. Uit onderzoek van de provincie is gebleken dat een aanzienlijk aantal dodelijke verkeersslachtoffers het gevolg was van het niet dragen van autogordels, te hard rijden, rijden onder invloed of afleiding tijdens het rijden.

Provinciebestuurder Stijn Smeulders van Mobiliteit reageert bedroefd op de recente CBS-cijfers: “Het zijn zeer verdrietige cijfers. We willen dat elke Brabander veilig thuiskomt. Tijdens de coronajaren hebben we een aanzienlijke daling gezien van het aantal verkeersdoden in onze provincie, mede door het verminderde verkeer op de weg. Helaas bevinden we ons nu weer op het niveau van 2019. Elk verkeersslachtoffer is er 1 te veel. We hebben als ambitie om 0 verkeersslachtoffers te realiseren.”

Brabant gaat verkeersveiligheid verbeteren

De provincie richt zich op verschillende aspecten om dit doel te bereiken, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid op wegen, handhaving en het beïnvloeden van het gedrag van weggebruikers. Het beïnvloeden van gedrag blijft echter een grote uitdaging, erkent Smeulders. “Hier is tijd voor nodig. Ik hoop dat bewustwordingscampagnes zoals Doortrappen, de MONO-campagne en Jouw actie een nog groter bereik krijgen. Veilig de weg op gaan begint namelijk bij onszelf. Rijd dus niet te hard, gebruik geen drugs of alcohol voordat je de weg op gaat, en laat je niet afleiden door je telefoon. Dit geldt ook voor fietsers en bromfietsers.”

Landelijke trend: steeds meer verkeersdoden

Op nationaal niveau is ook weer een stijging te zien in het aantal verkeersdoden. In heel Nederland kwamen er in 2022 737 mensen om het leven door verkeersongevallen. Dit is een toename van 155 slachtoffers ten opzichte van 2021, wat neerkomt op bijna 27 procent. Het aantal verkeersdoden in Nederland is daarmee op het hoogste niveau sinds 2008.

Hoewel het CBS geen expliciete verklaring geeft voor deze stijging, is er wel een opmerkelijke trend te zien in de leeftijdsgroep van 75 jaar en ouder. Het aantal dodelijke slachtoffers in deze groep nam namelijk het meest toe, met een stijging van 59 procent ten opzichte van 2021. Vooral fietsers in deze leeftijdscategorie zijn hierbij betrokken, met 150 slachtoffers in 2022 tegenover 94 in het voorgaande jaar. Net als in voorgaande jaren vielen er meer mannen (522) dan vrouwen (215) als verkeersslachtoffers.

Hoewel in de provincies Drenthe, Overijssel en Zeeland minder slachtoffers vielen in vergelijking met Brabant, is het aantal verkeersdoden in laatstgenoemde provincie wel verdubbeld ten opzichte van 2021. In de provincie Utrecht daalde het aantal verkeersdoden, terwijl het aantal in Flevoland ongeveer gelijk bleef. Flevoland had overigens het laagste aantal verkeersdoden van alle provincies.

7 feiten over verkeersongelukken

  1. Wereldwijd sterven er jaarlijks meer dan 1,35 miljoen mensen als gevolg van een verkeersongeval. Het is 1 van de belangrijkste oorzaken van overlijden wereldwijd, vooral onder jonge mensen.
  2. Verkeersongevallen zijn de belangrijkste oorzaak van overlijden voor jongeren tussen 15 en 29 jaar oud.
  3. Lage- en middeninkomenslanden hebben het hoogste aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal voertuigen op de weg. Dit komt door verschillende factoren, waaronder zwakke infrastructuur, gebrek aan verkeersveiligheidsmaatregelen en een gebrek aan bewustwording van verkeersregels.
  4. Ongevallen met motorvoertuigen zorgen voor het grootste aantal verkeersdoden. Auto’s, vrachtwagens, motorfietsen en andere gemotoriseerde voertuigen dragen bij aan een aanzienlijk aantal fatale ongevallen.
  5. Alcoholgebruik speelt een grote rol bij verkeersongevallen. Bestuurders onder invloed van alcohol hebben een verhoogd risico op ongevallen en het veroorzaken van ernstig letsel of overlijden.
  6. Afleiding tijdens het rijden, zoals het gebruik van mobiele telefoons, is een groeiend probleem en draagt bij aan verkeersongevallen. Het leidt de aandacht van de bestuurder af en vermindert de reactietijd, waardoor de kans op ongelukken toeneemt.
  7. Het dragen van veiligheidsgordels en het gebruik van kinderzitjes vermindert het risico op ernstig letsel en overlijden bij een verkeersongeval aanzienlijk. Toch zijn er nog steeds veel mensen die deze veiligheidsmaatregelen negeren.

Meer over: