In onze samenleving is een duidelijke trend van vergrijzing zichtbaar, die zich niet alleen beperkt tot de bredere samenleving maar ook zijn weerslag heeft op het wegverkeer. De groeiende groep oudere bestuurders roept vragen op over verkeersveiligheid en mobiliteit in ons land.
Het aantal 65-plussers dat nog altijd actief deelneemt aan het verkeer, is aanzienlijk. Maar liefst een kwart van alle rijbewijshouders in Nederland behoort tot deze leeftijdscategorie, en daarvan zijn er meer dan een miljoen ouder dan 75 jaar.
Verkeersdeelname door 65-plussers
De toenemende vergrijzing heeft directe implicaties voor de verkeersdeelname. Velen van deze oudere bestuurders zijn nog altijd afhankelijk van hun auto voor mobiliteit en sociaal contact. Het biedt hen de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, van boodschappen doen tot het bezoeken van familie en vrienden.
Echter, met de toename van de leeftijd komen ook vragen naar boven over de rijvaardigheid en de risico’s die dit mogelijk met zich meebrengt voor de verkeersveiligheid.
Verplichte keuringen en de gevolgen
In het licht van deze zorgen worden bestuurders die de leeftijd van 75 jaar hebben bereikt, al verplicht om een medische keuring te ondergaan om zo hun rijvaardigheid te kunnen beoordelen. Dit is een essentiële maatregel om ervoor te zorgen dat de wegen veilig blijven voor iedereen.
Toch leidt dit soms tot moeilijke situaties waarbij ouderen hun rijbewijs kwijtraken. Deze gevallen benadrukken het belang van het vinden van een evenwicht tussen het waarborgen van de verkeersveiligheid en het handhaven van de mobiliteit en onafhankelijkheid van oudere rijbewijshouders.
Steeds meer ouderen onderworpen aan test na gevaarlijke rijgedrag
“Er moet gekeken worden naar het ongeval en niet naar de leeftijd”, zegt Alexander Pechtholt van het CBR.
Bekijk de video hieronder >>
Gevolgen voor verkeersveiligheid en mobiliteit
De impact van de vergrijzing op verkeersveiligheid en mobiliteit is veelzijdig. Aan de ene kant is er het onmiskenbare feit dat met het ouder worden, aspecten zoals reactiesnelheid, zicht en auditieve vaardigheden kunnen afnemen, wat potentiële risico’s voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt.
Anderzijds speelt mobiliteit een cruciale rol in het welzijn van de ouderen, doordat het bijdraagt aan hun zelfstandigheid en sociale inclusie. Het verliezen van een rijbewijs kan daarom een aanzienlijke impact hebben op hun levenskwaliteit.
De demografische verschuiving naar een ouder wordende bevolking vereist dat we nadenken over hoe we onze verkeerssystemen en -beleid kunnen aanpassen. Het gaat om het vinden van innovatieve oplossingen die zowel de veiligheid op de weg verhogen als de mobiliteit van ouderen ondersteunen.
Dit kan variëren van het ontwikkelen van technologieën die oudere bestuurders ondersteunen tot het heroverwegen van stedelijke planning en openbaar vervoer opties die toegankelijker zijn voor ouderen.
Moet het ov gratis worden voor ouderen?
Naast ouderen die nog aan het verkeer deelnemen zijn er ook bestuurders met epilepsie of medische achtergrond waardoor ze (zware) medicijnen gebruiken. Hoe willen ze dit allemaal handhaven?
Conclusie ouderen in het verkeer
De vergrijzing heeft duidelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid en mobiliteit in onze samenleving. Het vinden van een balans tussen het handhaven van veilige wegen en het waarborgen van de onafhankelijkheid en mobiliteit van oudere bestuurders is essentieel. Dit vereist een gezamenlijke inspanning van beleidsmakers, stedelijke planners, en de technologische sector om innovatieve oplossingen te bedenken die aan deze behoeften voldoen. Uiteindelijk is het doel om een inclusieve samenleving te creëren waarin ook onze ouder wordende bevolking zich veilig en vrij kan bewegen.
De vergrijzing is ook zichtbaar achter het stuur. Een kwart van alle rijbewijshouders is 65-plus, en meer dan een miljoen zijn 75 jaar of ouder. Wat betekent deze demografische verschuiving voor onze verkeersveiligheid en mobiliteit?https://t.co/6Qz03vB2ow
— AD.nl (@ADnl) February 21, 2024
Bron: bndestem