Verbod op reclames zijn al jaren een discussiepunt. Van tabaks- tot alcoholreclames, en van vliegreclames tot vleesreclames, steeds meer vormen van reclame worden aan banden gelegd. Recentelijk hebben ChristenUnie en Forum voor Democratie in Haarlem gepleit voor een verbod op reclame voor massages. Deze stap roept nieuwe vragen op: waar ligt de grens bij het verbieden van reclames?
Geen klachten bij eerdere regels
Bij eerdere verboden op reclame bleef het stil. Toen tabaksreclame werd verboden, protesteerde niemand, omdat rokers geen reclame nodig hadden om hun rookwaar te kopen. Bij het verbod op alcoholreclame was er geen ophef. Ook het verdwijnen van vliegreclames zorgde niet voor klachten. Zelfs het verbod op vleesreclame kon op weinig weerstand rekenen, omdat veel mensen deze reclame niet nodig vonden voor hun aankopen.
Verbod op reclames voor ongezond voedsel
De tekst gaat onder het bericht verder >>
PvdD, GroenLinksPvdA ea. willen een verbod op reclame voor ongezond voedsel.
— widtvoet (@widtvoet) February 29, 2024
Eh oké. Maar wie gaat bepalen welk voedsel precies ongezond is en wat komt er op die zwarte lijst dan?
Pak wekelijkse folders van de supermarkten erbij en je moet waarschijnlijk 80% aan ads. schrappen. pic.twitter.com/PFqiPtWM2c
Het verbod op gokreclames
Het verbod op gokreclames is een ander voorbeeld van regelgeving die breed gedragen wordt. Gokreclames worden gezien als een aanmoediging tot problematisch gedrag en kunnen ernstige gevolgen hebben voor kwetsbare groepen.
De overheid wil met dit verbod de volksgezondheid beschermen en gokverslavingen voorkomen. Hoewel dit verbod weinig controverse heeft opgeleverd, roept het wel de vraag op hoeveel invloed de overheid moet hebben op wat er in de openbare ruimte geadverteerd mag worden.
Het verbod op tabaksreclames en roken
Het verbod op tabaksreclames was een mijlpaal in de strijd tegen roken. Deze reclame vormde jarenlang een normaal onderdeel van het straatbeeld, maar het besef groeide dat tabaksreclame een negatief effect had op de volksgezondheid. De overheid besloot daarom om deze vorm van reclame te verbieden, een maatregel die sindsdien als effectief wordt gezien in het verminderen van roken.
Net als bij het verbod op gokreclames, werd dit besluit grotendeels ondersteund door de samenleving. Ondanks dit verbod is er een groei in het aantal tabakszaken.
Nu gaan ze te ver
Nu willen ChristenUnie en FvD nog een stap verder gaan. Ze willen reclame voor masseuses verbieden, omdat deze in strijd zou zijn met de menselijke waardigheid. Volgens velen gaat dit voorstel echter te ver. Ze vrezen dat dit slechts het begin is van een reeks strengere regels die steeds meer aspecten van ons dagelijks leven beïnvloeden. Dit roept de vraag op waar de grens ligt bij het verbieden van reclames. Moeten we niet zelf kunnen beslissen wat we wel en niet willen zien?
Conclusie
Het verbieden van bepaalde reclames kan gerechtvaardigd zijn vanuit het oogpunt van volksgezondheid en bescherming van kwetsbare groepen. Echter, het recente voorstel om (erotische) massage advertenties te verbieden, stuit op veel weerstand en roept vragen op over de grenzen van overheidsbemoeienis.
Lees ook: Adidas reclame, met 2 mannen, onder vuur.
Waar eindigt dit? Het is belangrijk om een balans te vinden tussen bescherming van de samenleving en het respecteren van individuele vrijheid. De discussie over wat wel en niet geadverteerd mag worden, is daarmee relevanter dan ooit.
Video: massages met happy end
Bekijk deze komische video hieronder >>