In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor de impact van auto’s op het milieu en klimaatverandering. Als gevolg hiervan hebben verschillende landen plannen aangekondigd om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in de toekomst te verbieden. In Nederland is deze week een belangrijke stap gezet in deze richting met de goedkeuring van een wetsvoorstel dat een verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 regelt. Wat gaat er veranderen in de auto-industrie?
Dit wetsvoorstel heeft gevolgen voor zowel consumenten als autofabrikanten. Wat betekent dit precies en wat zijn de mogelijke gevolgen van dit verbod? In dit artikel duiken we dieper in op deze vragen.
Verbod impact op economie, industrie en maatschappij
Het verbod op nieuwe benzine- en dieselmotoren in Europa tegen 2035 heeft een grote impact op de economie, de industrie en de maatschappij als geheel. 1 van de belangrijkste voordelen van dit verbod is het verminderen van de CO2-uitstoot en het vertragen van klimaatverandering. De transportsector is verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het verbod op benzine- en dieselmotoren is een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst. Het verminderen van de CO2-uitstoot is een verantwoordelijkheid van zowel bedrijven als overheden. Bedrijven moeten hun producten en diensten opnieuw evalueren en op zoek gaan naar duurzame alternatieven, terwijl overheden wetten moeten maken en beleid moeten implementeren om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit verbod is een voorbeeld van zo’n beleid.
Is het verbod op nieuwe benzine- en dieselmotoren definitief?
Vanwege de grote gevolgen en het vele papierwerk, is het best lastig om het besluit vast te leggen. Het verbod op nieuwe benzine- en dieselmotoren is daarom ook niet met een overweldigende meerderheid aangenomen. Van de parlementariërs hebben 279 tegen het verbod gestemd, 21 stemden niet en 340 stemden vóór. Desondanks is het verbod nu akkoord en definitief. Bovendien worden de uitstootregels voor autofabrikanten tot 2035 steeds strenger om uiteindelijk in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn.
Voordat je je verdiept in de wereld van de elektrische auto’s, er moeten nog enkele formele stappen worden genomen voordat het verbod in werking treedt. De tekst moet nog worden goedgekeurd door de Raad en vervolgens worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU. De kans dat het het verbod niet doorgaat, is nihil. De enige vraag is: wanneer.
Nieuwe wetgeving brengt veel positieve gevolgen auto-industrie
Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het verbod op nieuwe benzinemotoren en dieselmotoren. Een belangrijk voordeel is de vermindering van CO2-uitstoot en de bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering. Door over te schakelen op elektrische auto’s wordt de uitstoot van broeikasgassen verminderd en wordt de luchtkwaliteit verbeterd.
Daarnaast is de ontwikkeling van nieuwe technologieën en de bevordering van innovatie in de auto-industrie een groot voordeel. Het verbod dwingt fabrikanten om te investeren in alternatieve energiebronnen en nieuwe technologieën, zoals waterstofauto’s en elektrische voertuigen. Dit leidt hopelijk tot de ontwikkeling van betere en efficiëntere motoren en een duurzamere productie van auto’s.
Een ander voordeel is dat elektrische auto’s stiller zijn en minder trillingen veroorzaken dan benzine- of dieselauto’s. Dit kan de leefbaarheid in stedelijke gebieden verbeteren en het comfort van de inzittenden vergroten.
Tot slot kan het verbod op benzine- en dieselmotoren de afhankelijkheid van olie verminderen en de nationale energiezekerheid verbeteren. Elektrische auto’s kunnen worden opgeladen met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne energie, waardoor de afhankelijkheid van olie afneemt en de energiezekerheid wordt vergroot.
Ook nadelen auto-industrie
Hoewel het verbod veel voordelen heeft, zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Dit zijn 5 nadelen:
- Te beginnen met het kostenplaatje. Elektrische auto’s zijn op dit moment vaak duurder dan benzine- of dieselauto’s. Dit is een probleem voor mensen met een laag inkomen, omdat zij mogelijk niet in staat zijn om een elektrische auto te kopen.
- Hoewel er steeds meer oplaadpunten voor elektrische auto’s beschikbaar komen, is de oplaadinfrastructuur nog niet zo uitgebreid. Hierdoor is het lastiger zijn om lange afstanden af te leggen met een elektrische auto.
- Verder zijn elektrische auto’s nog relatief nieuw en de technologie is nog niet zo ver ontwikkeld als die voor benzine- of dieselauto’s. Dit kan leiden tot kinderziektes en andere problemen die nog moeten worden opgelost.
- Elektrische auto’s maken gebruik van zeldzame materialen, zoals lithium en kobalt, die nodig zijn voor de productie van batterijen. Het winnen van deze materialen veroorzaakt in de meeste gevallen milieuschade en het zorgt ervoor dat we afhankelijk zijn van een beperkt aantal landen voor de levering van deze materialen.
- Tot slot is het recyclen van batterijen van elektrische auto’s momenteel nog een uitdaging. Dit leidt op zijn beurt weer tot afvalproblemen in de toekomst.
Auteur: Ilse Bloemendal