Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat reisaanbieders op grote schaal consumenten misleiden met lokkertjes. Ongeveer 83 procent van de reizen die de organisatie heeft onderzocht, konden niet geboekt worden voor de aanbiedingsprijs. Als gevolg hiervan heeft de Consumentenbond klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie.
De concurrentiewaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) vraagt om actie te ondernemen. Lees hier alles over deze verzwegen kosten en wat de meest voorkomende zijn.
Goedkope pakketdeal helemaal niet voordelig meer
Volgens de Consumentenbond blijkt uit hun onderzoek dat reizigers vaak geconfronteerd worden met niet-beschikbare reizen of prijswijzigingen tijdens het boeken. “Reisaanbieders vermelden bovendien regelmatig niet alle onvermijdbare extra kosten, zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, bij de aanbieding. Deze ‘verzwegen kosten’ variëren van 8 tot maar liefst 462 euro per vakantie“, aldus de consumentenorganisatie.
8 veelvoorkomende verzwegen kosten
- Boekingskosten: deze kosten berekent de reisorganisatie voor het maken van de boeking.
- Toeristenbelasting: sommige landen of regio’s heffen een belasting voor een verblijf.
- Luchthavenbelasting: dit is een belasting die je betaalt voor het gebruik van de faciliteiten.
- Brandstoftoeslag: een extra toeslag om de stijgende brandstofkosten te dekken.
- Reisverzekering: optionele verzekering om onvoorziene omstandigheden tijdens de reis te dekken.
- Annuleringsverzekering: optionele verzekering die de kosten van een geannuleerde reis dekt.
- Bagagekosten: kosten voor het inchecken of meenemen van (extra) koffers.
- Kosten voor extra diensten: bijvoorbeeld voor extra maaltijden, drankjes, excursies, etc.
Prijs stijgt telkens elke stap van het boekingsproces
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is het frustrerend en misleidend wanneer de prijs van een vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. Ze benadrukt dat de regels duidelijk zijn. De prijs van een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten inbegrepen zijn en variabele kosten moeten direct worden vermeld. Molenaar vindt het zorgelijk dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt.
Grootschalig onderzoek Consumentenbond
De Consumentenbond onderzocht 300 aanbiedingen van 12 reisaanbieders en concludeert dat consumenten op grote schaal worden misleid met misleidende prijsadvertenties. Hoewel de reisorganisaties beterschap beloven, blijven sommige bedrijven verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. De regels moeten glashelder zijn. Een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan.
De Consumentenbond heeft besloten een procedure te starten bij de Reclame Code Commissie tegen de 4 reisaanbieders die volgens hun verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen en niet kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. Bovendien heeft de Consumentenbond de resultaten van het onderzoek besproken met de ACM. Deze laatste was al van plan om vanaf deze maand weer te gaan controleren en gaat, indien nodig, handhaven door bijvoorbeeld boetes op te leggen.
Nieuwe afspraken moet dit voorkomen
Reisorganisaties zijn momenteel bezig om hun websites aan te passen, zodat ze voldoen aan de eisen op het gebied van prijstransparantie van de ACM, zo meldt de reiskoepel ANVR. Sinds 1 april gelden er nieuwe afspraken over prijstransparantie. Volgens de ANVR moet alle informatie over vakantieprijzen meteen duidelijk zijn voor de reiziger. De ANVR reageert daarmee op een bericht van de Consumentenbond dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met lokkertjes. Tot slot benadrukt de belangenbehartigerdat reisbedrijven zich aan de geldende wet- en regelgeving moeten houden en dat er net nieuwe afspraken zijn gemaakt met de ACM over de interpretatie daarvan.