Ga naar de inhoud

Nederlanders pleiten voor zerotolerancebeleid alcohol in verkeer en terugkeer alcoholslot

Nederlanders pleiten voor zerotolerancebeleid alcohol in verkeer en terugkeer alcoholslot Nederlanders pleiten voor zerotolerancebeleid alcohol in verkeer en terugkeer alcoholslot 

Een overgrote meerderheid van de Nederlanders is voorstander van strengere maatregelen tegen rijden onder invloed, blijkt uit recent onderzoek. De roep om een zerotolerancebeleid (0% alcohol op tijdens het rijden) en de terugkeer van het alcoholslot klinkt steeds luider. Dezelfde geluiden klonken al in 2023, zonder opmerkelijke verandering tot nu toe.

Zerotolerance in het verkeer

Uit een groot onderzoek in opdracht van Fonds Slachtofferhulp blijkt dat driekwart van de Nederlanders een zerotolerancebeleid wil voor alcohol in het verkeer. De huidige limiet van 0,5 promille (2 glazen) zou naar nul moeten.

Daarnaast wil 84 procent dat het alcoholslot terugkeert voor notoire overtreders.

Fonds Slachtofferhulp pleit voor strengere aanpak

Fonds Slachtofferhulp is verheugd over de uitkomsten: “Het is duidelijk dat Nederlanders klaar zijn met het soepele beleid rondom alcohol in het verkeer”, aldus Marijke Brouwer, programmamanager Verkeer. De organisatie pleit al jaren voor een strengere aanpak, gezien de jaarlijkse doden en gewonden als gevolg van alcoholgebruik in het verkeer.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Het alcoholslot

Het alcoholslot functioneerde tussen 2011 en 2015 in Nederland. Het is een apparaat dat voorkomt dat een bestuurder kan wegrijden als hij te veel alcohol op heeft. Uit onderzoek blijkt dat de kans op herhaling daardoor halveert. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) onderzoekt momenteel de herinvoering van het alcoholslot.

Hoewel een zerotolerancebeleid minder prioriteit heeft, is Fonds Slachtofferhulp wel voorstander. Zij zijn van mening dat het aanpakken van notoire overtreders meer effect zal hebben.

Naast de problematiek rondom alcoholgebruik, blijkt uit het onderzoek dat veel mensen hardrijden als een groot probleem zien. Vooral binnen de bebouwde kom wordt te hard rijden als onacceptabel beschouwd.

De tekst gaat onder de berichten verder >>

Uitkomst onderzoek

De resultaten van het onderzoek zijn duidelijk: Nederland wil een strengere aanpak van alcohol in het verkeer. De roep om een zerotolerancebeleid en de terugkeer van het alcoholslot wordt steeds luider. Het is nu aan de politiek om hier gehoor aan te geven. Door maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen in te zetten.

Lees ook: vanaf 1 februari verhoging verkeersboetes.

In 2024 ruim 42.000 boetes rijden onder invloed

Uit onderzoek van Independer blijkt dat er in 2024 maar liefst 42.616 boetes zijn uitgeschreven voor rijden onder invloed. Dat is 30% meer dan 5 jaar geleden. Het is het derde opeenvolgende jaar waarin het aantal betrapte bestuurders boven de 40.000 uitkomt. Wordt het nu dan wel tijd voor de gewenste veranderingen?

Bron: Independer

Eerder schreven wij >>

20 juli 2023 Ilse Bloemendal

VVN pleit voor totaalverbod alcohol verkeer: is dit wel haalbaar?

Ondanks dat verkeersveiligheid een prioriteit hoort te zijn voor iedere weggebruiker, blijft onverantwoord alcoholgebruik in het verkeer een groeiend probleem. Zelfoverschatting, sociale druk en de schijnbaar lage kans om betrapt te worden, dragen bij aan dit zorgwekkende fenomeen.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor een drastische oplossing: een totaalverbod op alcohol in het verkeer. Is dit haalbaar?

27% van de automobilisten rijd wel eens met alcohol op

Volgens een recent onderzoek in opdracht van verzekeraar Univé, rijdt 27 procent van de automobilisten wel eens met alcohol op, waarvan 10 procent zelfs de toegestane hoeveelheid overschrijdt. Opmerkelijk is dat 7 procent van deze groep beweert dat alcohol geen enkele invloed heeft op hun rijgedrag. Dit roept vragen op over hoe we alcoholgebruik in het verkeer beoordelen en hoe we de veiligheid op de weg kunnen verbeteren.

0% alcohol in het verkeer

VVN, gesteund door organisaties zoals het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Trimbos-instituut en de Nationale Politie, dringt aan op een wettelijke norm van 0 promille alcohol in het verkeer, en een aanzienlijk hogere pakkans voor overtreders. Deskundigen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid betwijfelen of een absoluut promillage van 0 haalbaar is. Kleine hoeveelheden alcohol kunnen zelfs in het lichaam worden aangemaakt, zoals bij het eten van een krentenbol. Dan heb je tussen de 0,1 procent en 0,2 procent alcohol in je bloed. Ja, dat wisten wij ook niet.

Deze voedingsmiddelen verhogen het alcoholpromillage in je bloed

Hoewel het waar is dat sommige voedingsmiddelen, zoals een krentenbol, een zeer kleine hoeveelheid alcohol bevatten, zal dit doorgaans geen significant effect hebben op het alcoholpromillage in je bloed. Voedingsmiddelen die een kleine hoeveelheid alcohol bevatten, zijn bijvoorbeeld:

  1. Brood en gebak: Gist, gebruikt in het deeg van brood of gebak zoals een krentenbol, kan tijdens het fermentatieproces een minimale hoeveelheid alcohol produceren. Dit wordt echter tijdens het bakken grotendeels afgebroken.
  2. Rijp fruit: Sommige soorten rijp fruit kunnen een klein beetje natuurlijk voorkomende alcohol bevatten, het alcoholgehalte is meestal erg laag.
  3. Gefermenteerde voedingsmiddelen: Voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, azijn en zuurkool worden gemaakt door fermentatieprocessen waarbij micro-organismen suikers omzetten in onder andere alcohol. Het alcoholgehalte in deze voedingsmiddelen is echter doorgaans minimaal en wordt vaak als niet-alcoholisch beschouwd.

Alcohol en rijden = levensgevaarlijke combinatie

Hoewel een totaalverbod op alcohol in het verkeer wellicht moeilijk te handhaven is, valt niet te ontkennen dat alcohol en rijden een levensgevaarlijke combinatie vormen. Het onderzoek van Univé toont aan dat de invloed van alcohol nog steeds wordt onderschat door sommige bestuurders. Maar liefst 30 procent van de drinkers achter het stuur gelooft dat 1 of 2 drankjes geen invloed hebben op hun rijgedrag. Helaas bewijzen verkeersongevallen met alcohol-gerelateerde oorzaken keer op keer het tegendeel.

Verhoogd bewustzijn van ernstige gevolgen van rijden met alcohol

Een verhoogd bewustzijn van de ernstige gevolgen van rijden onder invloed is essentieel om verkeersveiligheid te verbeteren. Minister Harbers benadrukt dat iedereen verantwoordelijkheid moet nemen in het verkeer. Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol vergroot de kans op een ongeluk aanzienlijk. Het is een risico dat we niet kunnen negeren.

Steeds meer controles

Hoewel grootschalige alcoholcontroles, in de huidige digitale tijd (waardoor mensen elkaar snel waarschuwen), wellicht minder effectief zijn, zet de Nationale Politie onverminderd in op korte en mobiele controles op strategische locaties. Daarnaast benadrukt zij het belang van preventie, voorlichting en gedragsbeïnvloeding. Het voorkomen van rijden onder invloed is van levensbelang, want wanneer de politie iemand betrapt op rijden met drank op, is het kwaad vaak al geschied.

Hoeveel doden vallen er in het verkeer?

In 2021 kwamen er in Nederland 582 mensen om het leven door verkeersongevallen. Dit betekent een daling van 4,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen er 610 verkeersdoden waren. Dit is het laagste aantal sinds 2015. Opvallend is dat het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen in vergelijking met het jaar 2000 is gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. In het jaar 2000 waren er nog 1.166 verkeersdoden. De grootste daling vond plaats tot en met 2013, toen het aantal verkeersdoden halveerde tot 570. Na 2013 steeg het aantal verkeersdoden echter weer tot 678 in 2018. De specifieke cijfers over het aantal doden door alcohol in het verkeer van dit jaar zijn moeilijk te verkrijgen.

Maak zelf het verschil door niet te drinken

Of de wet nu uiteindelijk een absoluut 0 promillage voorschrijft of niet, laten we erop vertrouwen dat een bewuste keuze, om geen druppel alcohol te drinken voordat we achter het stuur kruipen, levens kan redden en bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers. Jouw keuze maakt het verschil!

Meer over: