Vanaf 2025 veranderen de regels voor tolwegen in Nederland. Hoewel tolwegen in landen als Frankrijk en Italië al decennialang een bekend fenomeen zijn, is het in Nederland een minder gangbare praktijk. Toch zijn er ook hier locaties waar weggebruikers tol betalen, en dat aantal groeit. Met de aankomende wijzigingen krijgen tolwegen een prominentere rol in het Nederlandse verkeer.
Weinig tolwegen in Nederland
Hoewel Nederland nauwelijks tolwegen heeft, zijn er enkele uitzonderingen. Deze verrassingen kunnen de onvoorbereide reiziger toch overrompelen. De meeste tol wordt geheven voor tunnels, bruggen en zeearmen, waardoor het ondanks alles sporadisch voorkomt.
Bekende tolroutes
- De Westerscheldetunnel is wellicht het bekendste Nederlandse voorbeeld. Deze tunnel verbindt Zeeland met het vasteland en bespaart vele kilometers omrijden. Lees hieronder wat er gaat veranderen in 2025.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Vandaag is de #Westerscheldetunnel tolvrij. Je kunt dan 24 uur lang in beide richtingen passeren zonder tol te betalen. pic.twitter.com/HuZzraEVcm
— Westerscheldetunnel (@NVWST) November 30, 2024
- Nog een tolroute bevindt zich bij de Kiltunnel in Dordrecht.
Beide locaties hanteren verschillende tarieven afhankelijk van het voertuigtype.
Reden voor tolheffing
De aanleg en het onderhoud van deze specifieke infrastructuren brengen hoge kosten met zich mee. Tolheffing helpt deze kosten te dekken, waardoor de belastingdruk op andere diensten beperkt blijft. Het zorgt voor een directe bijdrage aan diegenen die er gebruik van maken.
Hoeveel tol betaal je?
Afhankelijk van de route variëren de tarieven. Zo kost een enkele reis door de Westerscheldetunnel voor een auto 5 euro, terwijl de Kiltunnel 2 euro vraagt. Deze bedragen kunnen voor een vrachtwagen hoger uitvallen en zijn aan verandering onderhevig.
Tips voor de reiziger
Reizigers doen er goed aan om zich voor te bereiden op de routes met tol. Contant geld of een geschikte kaart kunnen veel ongemakken besparen. Voor frequente gebruikers bieden sommige tunnels een voordelige abonnementsdienst aan.
- Door voorbereid te zijn, haal je het beste uit je reis zonder verrassingen.
Nieuwkomer: Blankenburgtunnel
Met de uitbreiding van het tolnetwerk wordt de Blankenburgtunnel vanaf 7 december 2024 ook toegevoegd aan de lijst van toltunnels in Nederland. Ook bekend als de Maasdeltatunnel, vormt deze tunnel een cruciale verbinding in de westelijke rand van Rotterdam.
Hoe betaal je tol?
Voor de gebruikers zijn er verschillende betalingsmogelijkheden beschikbaar, variërend van contant tot automatisch overschrijven, waardoor het gebruiksgemak van deze infrastructuur gewaarborgd blijft. Het is belangrijk om te noteren dat deze nieuwe toevoeging zal voldoen aan de moderne eisen van elektronische tolheffing, waarbij kentekens eenvoudig worden geregistreerd.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Even oriënterend of ik wel of niet automatisch tol zal gaan betalen bij de #blankenburgtunnel. Twee aanbieders, @Flitsmeister en Move Izi. Bij flitsmeister betaal je per rit 35 cent transactiekosten (ruim 20%), bij Move Izi niks… 🧐🤔
— Ronald de Koff (@ronalddekoff) December 2, 2024
Alleen werkt die tweede erg slecht lees ik. pic.twitter.com/9ecCaSc7Um
Wijzigingen tolregelingen 2025
Er is goed nieuws, want vanaf 1 januari 2025 zal de Westerscheldetunnel geen tol meer rekenen voor particuliere voertuigen, hoewel bussen en vrachtwagens nog steeds onderworpen blijven aan tolheffing. Dit besluit maakt deel uit van een bredere strategie om het verkeer in de regio te stimuleren en de logistieke verbindingen soepeler te laten verlopen. Reizigers die van de diensten gebruikmaken, kunnen ook profiteren van een nieuw systeem dat hen de mogelijkheid biedt om op specifieke dagen tolvrij de tunnel te passeren.
Deze veranderingen zijn onderdeel van een voortschrijdend beleid om niet alleen de kosten voor weggebruikers te verlichten, maar ook om de regionale economie te stimuleren.
Lees ook: komt de autoloze zondag terug?
Eerder schreven wij:
Tolwegen in Nederland? Minister vindt het geen slecht idee
Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur sluit het niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een verdienmodel voor investeerders. Ze investeren dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. En Madlener houdt er een paar centen mee op zak.
Alternatief voor rekeningrijden
“Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting”, voegt hij daar snel aan toe op BNR Nieuwsradio, maar Madlener vindt het voor sommige trajecten geen slechte optie. We kennen in Nederland nog geen tolwegen, wel toltunnels. Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de minister.
Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. “Als je niet wilt, ga je in de file staan.”
Lees ook: meer files in 2024.
Reacties blijven niet uit op Madleners gedachtes.
Lees verder onder berichten >>
Pats! Geert Wilders mordicus tegen tolwegen-idee PVV-minister Madlenerhttps://t.co/0XmQwJL3Lw
— Barend (@blijvendQRvrij) September 28, 2024
PVV vs PVV 🤡🤦♂️
— Beach Roy ☀️🏄♂️🏝️🏖️🌊 (@Beach_Roy33) September 27, 2024
Wat een domme kutclown is die Geert Wilders ook 😂 pic.twitter.com/bC9mTy8qv8
Tolwegen zijn een stuk goedkoper
Voor rekeningrijden moeten alle auto’s voorzien worden van GPS-kastjes om je te volgen. Daarnaast is er een compleet ambtelijk apparaat nodig om het te monitoren en het geld te innen. Tolwegen in plaats van rekeningrijden is een stuk goedkoper en bijna net zo effectief. Er worden voorbeelden gegeven van hoe het eraan toe gaat in andere landen. Tolwegen zijn geen nieuwe uitvinding, natuurlijk. Er zijn voldoende Europese landen waar het al jaren werkt.
Tolwegen als verdienmodel voor investeerders
Hij ziet het als een optie om investeerders aan te trekken als de overheid er straks geen geld voor heeft. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener.
Groot tekort aan mankracht
Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de automobilist tol moet betalen. Daarover zei de minister: “Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel.” Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen.
Zo is er ook een groot tekort aan mankracht om het werk uit te voeren en vormt de uitstoot van stikstof een obstakel.
Minister Madlener sluit tolwegen niet uit
Bekijk de video hieronder >>
Bronnen: BNR Nieuwsradio en TopGear. Foto: Bruev (Canva)