Ga naar de inhoud

Tolwegen in Nederland? Minister vindt het geen slecht idee

Update:
tolweg

Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur sluit het niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een verdienmodel voor investeerders. Ze investeren dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. En Madlener houdt er een paar centen mee op zak. 

Alternatief voor rekeningrijden

“Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting”, voegt hij daar snel aan toe op BNR Nieuwsradio, maar Madlener vindt het voor sommige trajecten geen slechte optie. We kennen in Nederland nog geen tolwegen, wel toltunnels. Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de minister. 

Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. “Als je niet wilt, ga je in de file staan.” 

Lees ook: meer files in 2024.

Reacties blijven niet uit op Madleners gedachtes.

Lees verder onder berichten >>

Tolwegen zijn een stuk goedkoper

Voor rekeningrijden moeten alle auto’s voorzien worden van GPS-kastjes om je te volgen. Daarnaast is er een compleet ambtelijk apparaat nodig om het te monitoren en het geld te innen. Tolwegen in plaats van rekeningrijden is een stuk goedkoper en bijna net zo effectief. Er worden voorbeelden gegeven van hoe het eraan toe gaat in andere landen. Tolwegen zijn geen nieuwe uitvinding, natuurlijk. Er zijn voldoende Europese landen waar het al jaren werkt.

Tolwegen als verdienmodel voor investeerders

Hij ziet het als een optie om investeerders aan te trekken als de overheid er straks geen geld voor heeft. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener. 

Groot tekort aan mankracht

Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de automobilist  tol moet betalen. Daarover zei de minister: “Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel.” Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen.

Zo is er ook een groot tekort aan mankracht om het werk uit te voeren en vormt de uitstoot van stikstof een obstakel.

Minister Madlener sluit tolwegen niet uit

Bekijk de video hieronder >>

Bronnen: BNR Nieuwsradio en TopGear. Foto: Bruev (Canva)

Meer over: