Ga naar de inhoud

Tesla Model Y bestverkochte auto 2023, maar we stappen niet massaal over op elektrisch

Tesla

369.791 nieuwe personenauto’s zijn het afgelopen jaar verkocht, zo blijkt uit cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC. Tesla Model Y is met 13.758 exemplaren de bestverkochte auto van 2023. Maar onze interesse in elektrisch rijden neemt desalniettemin flink af. Hoe komt dat?

2023 was voor de autobranche daarmee een aanzienlijk beter jaar dan het jaar ervoor. Niet zo gek, want de automarkt bereikte in 2022 een absoluut dieptepunt met 312.129 verkochte auto’s. 

Top 5 bestverkochte automodellen: 

  1. Tesla Model Y: 13.758 exemplaren
  2. Kia Picanto: 10.530 exemplaren
  3. Peugeot 208: 9007 exemplaren
  4. Volvo XC40: 8323 exemplaren
  5. Kia Niro: 7412 exemplaren

Top 5 bestverkochte automerken

Volkswagen was het populairste automerk van 2023. In totaal werden 34.958 nieuwe Volkswagens op kenteken gezet. Goed voor een marktaandeel van maar liefst 9,5 procent. Bijna 1 op de 10 in Nederland nieuw geregistreerde personenauto’s was een Volkswagen. 

  1. Volkswagens – 34.958 auto’s
  2. Kia – 33.503 auto’s
  3. Toyota  – 25.576 auto’s
  4. BMW – 20.500
  5. Skoda – 20.498

Aanschaf elektrische auto stagneert

Voor elektrische auto’s ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. We wachten met het aanschaffen van zuinige wagens. Dat we nog niet massaal afscheid nemen van onze diesel- of benzine-auto komt doordat er onvoldoende betaalbare modellen voor de middenklasse zijn. In 2023 bleef een derde van de particuliere subsidie achter in de pot. 

Onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting

Daarnaast speelt onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting na 2025 een rol. Zonder een wijziging zijn autorijders door het hogere gewicht van elektrische auto’s dan tot wel 500 euro per jaar meer kwijt aan belastingen dan bij een diesel- of benzine-auto.

Voordeel met zonnepanelen

Het maakt ook uit of je wel of niet thuis je elektrische auto kan opladen. Het kostenvoordeel van elektrische auto’s hangt voor een groot deel samen met de mogelijkheid om thuis of op het werk voordelig te laden. Autorijders die dat kunnen, hebben vaak ook een extra voordeel omdat thuisladen vaak wordt gecombineerd met zonnepanelen of het benutten van de dynamische stroomprijzen. 

Duurzaamheidsdruk

Bedrijven doen wel mee aam de toenemende duurzaamheidsdruk en zijn bezig met het elektrificeren van hun wagenparken. Mede doordat CO2-uitstoot gerapporteerd moet worden. Economen verwachten dat dit jaar zo’n elektrische 370.000 auto’s worden geregistreerd. Dat is fors minder dan bijvoorbeeld in 2019, toen waren het er nog 446.000.

Bronnen: Bovag, ING

Meer over: