Steeds minder mensen kijken televisie. Het wordt ook door velen doodverklaard. “Oude grijze blanke mensen die zeuren”, is wat we wel eens horen van de jeugd. Als het aan media-expert Paul Römer wint tv-kijken in de nabije toekomst weer aan populariteit, vanwege ‘live tv kijken’.
Live tv evenementen houden tv levendig
Volgens Römer blijft televisie ‘gewoon’ in de woonkamer staan. Alleen de manier waarop mensen tv kijken gaat veranderen. Live evenementen zoals voetbalwedstrijden en populaire tv-series zoals ‘B&B Vol Liefde’ zorgen ervoor dat lineaire tv nog lang blijft bestaan.
De expert legt uit dat mensen deze programma’s samen kijken en vervolgens bespreken. Dit gezamenlijke aspect draagt bij aan de populariteit van het zogeheten lineaire televisiekijken.
Streamingdiensten als aanvulling
Römer ziet dat steeds meer mensen gebruikmaken van streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime en Disney+. Bijna ieder huishouden heeft een abonnement. Mensen bewegen zich steeds meer richting deze platformen, legt Römer uit. Maar dit betekent niet dat traditionele televisie verdwijnt. Het biedt juist een aanvulling.
De kracht van gratis televisie kijken
Veel mensen betalen niet graag voor media, aldus Römer. Traditionele tv voelt als gratis aan, ook al betalen zij met hun aandacht voor reclame en omroepbijdragen. Römer is overtuigd dat de markt voor gratis tv groot blijft, omdat veel mensen bereid zijn om naar reclames te kijken in ruil voor gratis content.
- Leuk om te kijken op tv: Te Land Ter Zee en in de Lucht, vanaf 31 augustus 2024 bij RTL 4, met (om te gieren) Gerard Joling.
Televisie kijken in de toekomst
Römer gelooft dat mensen over 10 jaar nog steeds tv kijken zonder te betalen voor een abonnement of een platform. Vooral voor nieuws, talkshows en live evenementen blijft er een grote markt. Hij benadrukt dat toegankelijk nieuws en informatie belangrijk blijven voor een groot publiek.
Sportevenementen in de toekomst achter betaalmuren
Römer denkt dat veel sportevenementen achter een betaalmuur verdwijnen. Hij is ervan overtuigd dat veel sport beschikbaar blijft voor het grote publiek. Het belang van brede toegankelijkheid voor nieuws en informatie mag je niet onderschatten. Vooral voor mensen met een laag inkomen.
De opkomst van video on demand
Met de toename van streamingdiensten zoals Netflix en Videoland, verandert de manier waarop we televisiekijken. Video on demand (VOD) biedt kijkers de flexibiliteit om content te kijken op een tijdstip dat hen uitkomt, zonder gebonden te zijn aan een tv-schema.
Dit leidde tot een verschuiving in kijkvoorkeuren, waarbij vooral jongere generaties de voorkeur geven aan on demand diensten. Toch blijft de traditionele lineaire televisie een vaste waarde, vooral voor live-uitzendingen die een gevoel van gemeenschap en verbondenheid creëren.
De toekomst van televisie kijken
De toekomst van televisie lijkt zich te bewegen naar een hybride benadering, waaribij mensen (lineaire) televisie en on demand diensten combineren. Deze aanpak biedt de voordelen van beide werelden: de live-ervaring van traditionele televisie en de flexibiliteit van on demand kijken.
Zo kan iedereen blijven kijken wanneer men daar zin in heeft. Misschien denk je nu: “Gelukkig maar!” Want wij zien aan de kijkcijfers van ONS dat de meeste ouderen het gezelschap van hun oude vertrouwde beeldbuis – met nostalgische programma’s – nog steeds, en steeds meer, weten te waarderen.
Kijkcijfers ONS
In 2023 waren er gemiddeld rond de 200.000 kijkers per dag, dit groeide eind van het jaar uit naar ongeveer 400.000 per dag en dit jaar zitten ze gemiddeld rond de 500.000 per dag.
Bronnen: WNL, KPN, RTL